سیاست

رئیس جمهور غنی و وزیر امور خارجۀ اندونیزیا بر گسترش روابط میان دو کشور تاکید کردند

کابل 15عقرب باختر
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجۀ اندونیزیا که در رأس یک هیئت عالی رتبۀ آن کشور به کابل آمده بود، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در ارگ انجام شد و محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و داکتر محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز حضور داشتند، ابتدا رئیس جمهور غنی به وزیر خارجۀ اندونیزیا و هیئت همراه خوش آمدید گفت و ابراز خرسندی کرد که دومین مقام عالی رتبۀ آن کشور پس از چندین دهه به افغانستان سفر نموده است.
رئیس جمهور گفت: حکومت افغانستان علاقمند است که از تجارب مثبت اندونیزیا در عرصۀ صلح پایدار استفاده نماید و مسئولین شورای عالی صلح در سفر قریب الوقوع شان به آن کشور، بحث های مفصل در این خصوص خواهند داشت که چگونه از تجارب اندونیزیا در زمینه استفاده صورت گیرد.
رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد که روابط میان علمای افغانستان و اندونیزیا دیرینه است و می شود که این مناسبات با نشست های علمای دو کشور، بیشتر از پیش گسترش یابد.
وی ضمن اینکه از همکاری های اندونیزیا و حمایت های آن کشور از افغانستان تشکر کرد، افزود که اندونیزیا در زمینه توانمند سازی زنان و رشد اقتصادی نیز تجارب خوب دارد و امیدواریم در این عرصه ها از تجارب شان مستفید شویم.
رئیس جمهور کشور با اشاره به فرصت های خوب سرمایه گذاری در افغانستان، از وزیر امور خارجۀ آن کشور خواست که تاجران و سرمایه گذاران آن کشور را تشویق نماید تا آنان فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان را شناسایی و سرمایه گذاری کنند.
در این دیدار استاد محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح نیز صحبت کرد و ضمن خوش آمدید به وزیر خارجه اندونیزیا و هیئت همراه اش گفت: از شما تشکر می کنیم که از پروسه صلح افغانستان حمایت کردید و آمادگی تان را برای همکاری در این خصوص ابراز داشتید.
رئیس شورای عالی صلح افزود که ما می خواهیم از تجارب تان در عرصه های مختلف بخصوص صلح پایدار با اجندای واضح در سفر قریب الوقوع خویش به اندونیزیا، استفاده کنیم.
در مقابل، خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونیزیا ضمن تشکر از استقبال گرم حکومت افغانستان از وی و هیئت همراه اش، گفت که دوستی افغانستان و اندونیزیا منحصر به حکومت ها نبوده، بلکه مردم این دو کشور در ادوار تاریخ، روابط خوب و حسنه داشته اند.
وزیر خارجه اندونیزیا از تعهد رهبری کشورش بخاطر همکاری پایدار با افغانستان به رئیس جمهور غنی اطمینان داد و بر گسترش روابط مردمان دو کشور بخصوص علمای اندونیزیا و افغانستان، تاکید کرد.
وی ضمن اینکه آمادگی کشورش را بخاطر همکاری در زمینۀ توانمند‌سازی زنان افغانستان ابراز داشت و گفت که کشورش آمادۀ هرگونه همکاری در پروسه صلح افغانستان می باشد.# ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا