گزارش ها

پاکستان و یک بازی تازه سیاسی

کابل باختر 25 قوس
نخست وزیر پاکستان اعلام داشته که فردا نمایندگان امریکا و طالبان با میانجیگری او در پاکستان دیدار خواهند داشت.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته است که این نشست به درخواست امریکا و به میانجیگری  پاکستان صورت میگیرد.
با آنکه عمران خان در این خصوص توضیح بیشتر نداده است و معلوم نیست که نماینده طالبان در مذاکره با خلیلزاد در کدام سطح است مگر این اقدام پاکستان، این پیام را برای امریکا و کشور های متحد آن و همچنان افغانستان میدهد که دسترسی بهتر با طالبان تنها از مسیر پاکستان امکان پذیر است.
خلیلزاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای افغانستان، تاکنون دو بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرد ، دیدار های که با خوشبینی همراه بود هم نماینده امریکا و هم نمایندگان طالبان از پیشرفت های در این مذاکرات سخن گفتند. ضمنا نماینده گان طالبان در نشست که از سوی وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد نیز حضور یافتند و به این ترتیب خود را یک جریان نجات یافته از انزوا بین المللی یافتند و در میدان جنگ و سیاست به تحرکات بیشتر دست زدند.
برخی منابع گفتند که با انکشافات تازه از ملاقات نماینده گان امریکا با طالبان گرفته تا حضور یافتن نماینده گان طالبان در مسکو، پاکستان که حامی اصلی و طراح اصلی پروژه طالبان است ، خود را در حاشیه یافت .
همان بود که ملا هبت الله سر دسته طالبان که در پاکستان است و روابط نزدیک و تنگاتنک او با  سازمان های استخباراتی پاکستان معلوم است بتاریخ 12 قوس هیت سیاسی  خود را از قطر به پاکستان فرا خواند تا به اصطلاح برای انها مشوره های دهد  . در حالیکه پاکستان در پوشش این برنامه ملا هبت الله، تلاش کرده تا فعالیت های دفتر سیاسی طالبان را چوکات بندی کند همان است که برنامه ملاقات نمایندگان امریکا و طالبان در پاکستان طراحی شد و به این ترتیب پاکستان برای امریکا این پیام را داده که هر نوع تماس و مذاکره با طالبان باید از مسیر پاکستان و تحت نظر آنها باشد اگر امتیازی برای طالبان داده میشود باید از مسیر پاکستان ارائه گردد اگر امتیازی گرفته میشود باید ازمسیر پاکستان گرفته شود.
شماری از آگاهان سیاسی افغان میگویند که پاکستان با میزبانی از نشست نمایندگان طالبان و امریکا میخواهد بگوید که آنها با امریکا همکاری میکنند در حالیکه در معاملات پشت پرده، پاکستان میخواهد به امریکا نشان دهد که طالبان در مشت و چنگ  انها است و به این ترتیب نفوذ شان بر طالبان را ٬به رخ امریکا کشیدند و طبعا از این بازی و برنامه شان امتیازات مشخص از امریکا خواهند ساخت.
این در حالیست که پاکستانی ها با مهارت روابط میان مسکو و طالبان را برقرار کردند تا حساسیت های امریکا را برانگیزند و امریکا را دو باره متوجه  خود سارند ( امریکا و پاکستان در طول دو ٬ سه سال اخیر روابط پر تنشی داشته اند ) این آگاهان میگویند که پاکستان، طراحی برنامه مذاکره میان طالبان و امریکا تلاش دارند تا دولت افغانستان را در فعالیت های جاری سیاسی به حاشیه برانند.
پاکستان چند سال قبل برنامه مذاکره میان دولت افغانستان و طالبان را مساعد ساختند. مگر بعد از آنکه در یافتند  حصول توافق میان دو طرف میتواند صریح باشد، مساله مرگ ملا محمد عمر سر دسته مقتول طالبان را پیش کشیدند و مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان کاملا متوقف شد.
آگاهان سیاسی میگویند که مذاکرات نماینده وزارت خارجه امریکا با طالبان در پاکستان  ٬ مهمتر از نشست های قطر است  زیرا پاکستان مرکز طالبان و مکان بود و باش رهبران این گروه است در حالیکه پاکستان مکررا حضور رهبران طالبان را در آنکشور رد کرده مگر حالا منافع اش اایجاب میکند وحضور رهبران طالبان در آنکشور را علنی میسازند .صائم – ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا