سیاست

رییس اجراییه کشور: سلب آزادی زندانيان به معنی سلب حقوق انسانی و اسلامی آن‌ها نیست

کابل باختر 24 عقرب
رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در کنفرانس ملی تحکیم حاکمیت قانون و تأمین عدالت در محابس با اشتراک رؤسای ولایتی محابس و دادستان‌ها گفت: هیچ عذری وجود ندارد که حقوق زندانیان در محابس نقض گردد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: داکتر عبدالله عبدالله در این کنفرانس که امروز (چهارشنبه، ۲۳ عقرب) از طرف دادستانی کُل کشور برگزار شده بود، گفت: تغییرات اساسی در قوانین به میان آمده؛ اما تطبیق آن نیازمند عزم و ارادهٔ قاطع است.
در این کنفرانس دو روزه رؤسای ولایتی محابس و دادستان‌ها، مسوولین وزارت داخله و دادستانی کُل کشور در شش کمیته به مشکلات محابس و زندانیان در زمینه حقوق زندانیان، حاکمیت قانون، تأمین عدالت، حفظ ارزش‌های انسانی و اسلامی پرداختند و برعلاوه شناسایی مشکلات راه‌ حل‌های مشخص ارایه کردند.
رییس اجراییه کشور اطمینان داد که مشکلات و راه‌حل‌های این کمیته‌ها را در شورای عالی محابس به صورت مختصر به بحث و بررسی می‌گیرد و زمینه‌های عملی شدن آن را جستجو می‌کند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که تأمین حقوق زندانیان و حل مشکلات محابس به یک حرکت جدی‌تر لازم دارد. در این مورد وزارت داخله به همکاری سایر نهادها تلاش نماید.
رییس اجراییه کشور به مسوولین ولایتی محابس و دادستان‌ها هدایت داد که در قسمت بدیل حبس و اجرای فرامین عفو از دقت و جدیت لازم کار بگیرند.
داکترعبدالله عبدالله خاطر نشان ساخت که وقتی یک فرد متهم می‌شود، نگاه جامعه، پولیس، دادستانی و محاکم نسبت به او فرق می‌کند و با فرد متهم برخورد متفاوت صورت می‌گیرد. باید این ذهنیت‌ها تغییر کند.
رییس اجراییه کشور علاوه کرد که سلب آزادی یک فرد به معنی سلب حقوق انسانی و اسلامی فرد متهم نیست. همه مسوولیت دارند که به حقوق آن‌ها احترام بگذارند.
رئیس اجراییه گفت که باید دید انسانی نسبت به افراد زندانی وجود داشته باشد تا زمینه اصلاح و بازگشت مجدد و سالم زندانیان در جامعه فراهم گردد. چون، اگر به مشکلات به طور همه جانبه توجه نشود، مشکل داوم می‌یابد.
رییس اجراییه کشور از تغییرات مثبت در دادستانی کُل و دستگاه قضایی کشور ستایش کرد و گفت که در نهادهای عدلی و قضایی کارهای اساسی صورت گرفته است؛ اما این به معنی نادیده‌ گرفتن مشکلات فعلی نیست.
در این برنامه ویس احمد برمک گزارش داد که تعداد ۳۰۶۴۵ زندانی در سراسر کشور نگهداری می‌شود و از این میان تنها ۱۰۵۰۰ تن آنها در زندان پلچرخی می‌باشند. ۲۲ زندان ولایتی به صورت معیاری ساخته شده و بقیه هم در بودجه شامل گردیده است.
فرید حمیدی دادستان کُل کشور گفت که برای بهبود وضعیت محابس، نیازمند عدالت، انصاف و حاکمیت قانون در محابس کشور هستیم. در کنار آن تلاش صورت گیرد که در زندان‌ها اعتدال، اصلاح‌پذیری و ارزش‌های فرهنگی نهادینه گردد. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا