سیاست

آیا امریکا تجهیزات نظامی را به افغانستان تحویل میدهد؟

تفسیر برخبر
کابل باختر 30 میزان
نیروهای خارجی تایکسال دیگر افغانستان را ترک خواهند گفت مگر تعهد کشورهای عضو ناتو غرض تجهیز ارتش ونیروهای امنیتی افغان با آنکه پابرجاست مگر بطی وکند است .
نیروهای امنیتی افغان تایکسال دیگر امور امنیتی  کشور رابه گونه مستقلانه به پیش خواهند برد آنها برای  تحقق این برنامه تنها به یک مسله تاکید دارند تجهیز این نهاد ها درحالیکه به شرکای غربی آن به ارزش ملیارد ها دالر تجهیزات نظامی درافغانستان دارند ومیکوشند آن را از طرق مختلف از افغانستان خارج سازند آن تجهیزات که امکان بیرون بردن شان نیست تخریب میکنند .
دولت افغانستان ازنیروهای خارجی خواسته است تا شماری از این تجهیزات را به جای تخریب به افغانستان بسپارند، دولت افغانستان قبلاً غرض تسلیم گیری تجهیزات ، استحکامات و یا قرارگاه های نظامی که با خروج نیروی های خارجی خالی میشود کمیسیون را گماشته است تا با درنظر داشت نیازمندی های ارتش افغانستان عمل نمایند.
درگذشته نیروهای خارجی برخی از تجهیزات شان را با آنکه دولت افغانستان خواستار استرداد آن بود تخریب کردند، آخرین مورد ازاین گونه تخریب، تخریب یک قرارگاه نظامی عساکر امریکایی درحومه شرن مرکز ولایت پکتیکا است که ظرفیت بودوباش حدود 3500 عسکر را داشت .
با آنکه امریکائیان و سایر کشورهای عضو ناتو سالانه به پرداخت حدود چهاراعشاریه پنج میلیارد دالر غرض تمویل و تجهیز اردوی ملی درافغانستان تعهد کرده اند مگر درواگذاری تجهیزات نظامی شان به افغانها گام موثری نه برداشته اند، حتا درعوض  به فکر فروش این تجهیزات و یا اهدا آن برای کشورهای همسایه افغانستان بوده اند که شماری از آنها نسبت به افغانستان دید اغراض آمیز دارند.
قبلاً نشریه های امریکایی گفته اندکه امریکا تا اخیر سال 2014 که زمان تکمیل خروج نیروی های امریکایی است به ارزش هفت ملیارد دالر تجهیزات نظامی منجمله زرهپوش های نظامی و اسلحه سنگین را نابود میسازد امریکایی ها در گذشته فقدان ظرفیت نگهداری ازاین تجهیزات درافغانستان را دلیل منهدم ساختن آن داشته اند.
اما اخیراً یک روزنامه امریکایی از باقی ماندن تدارکات نظامی به ارزش هفت ملیارد دالر درافغانستان سخن گفته و آن را هدیه خوبی برای اقتصاد نوپای افغانستان دانسته است .
روزنامه واشنگتن پست دراین رابطه توضیح بیشتر نداد ولی این خبرهرگاه واقعیت داشته باشد میتواند فرصت خوبی برای تجهیز اردوی افغانستان باشد.
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی دراین رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت ، به نظر من نیروهای امنیتی افغان هم توانائی نگهداری تمام تاسیسات نیروهای خارجی و هم توانائی استفاده وسایل و تجهیزات را دارند.
بناً باید اموال آنها لیلام نشود و هم تخریب نشود زیرا نیروهای امنیتی ما به آن نیازدارد و باید نیروهای امنیتی ما بخاطر استفاده از وسایط ووسایل ازسوی امریکایی ها آموزش داده شود.
بناً یک مدیریت درست در افغانستان نیاز است تا جوانان را آموزش دهد واز این وسایل استفاده شود.
نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی در رابطه به واگذاری تجهیزات نظامی ازسوی امریکا به افغانستان گفت آنچه را  که جانب افغانی از نیروهای امریکایی تسلیم میشوند باید دقت نمایند و آنچه راکه در تشکیل اردوی ما ضرورت است تسلیم بگیرند زیرا تمامی این وسایل آن بالای مردم افغانستان به پول محاسبه میشود و آن چیزی که شامل تشکیل نظامی ما نیست تسلیم نگیرند زیرا صرف در دیپو باقی میماند مگر پول آن به نام افغانها ضرب میخورد .
ضمناً این دو آگاه نظامی از امریکا میخواهند تا در قسمت نحوه وشیوه استفاده ازاین وسایل افغانها را آموزش دهند و از تسلیم دهی تجهیزات کار آمد کنار نروند و بهانه جویی نکنند زیرا ثبات افغانستان به سود ثبات بین المللی است و امریکا این را خوبتر درک مینماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا