گزارش ها

با ایجاد خانه های سبز وضعیت اقتصادی زنان بهبود یافت

ایبک / باختر/ 18/ دلو
ازطریق پروژه ملی باغداری وآبیاری وزارت زراعت برای چهارصد وچهل و پنج زن درپنج ولایت شمال کشور ، خانه های سبز کوچک ساخته میشود.
به اساس معلومات وزارت زراعت آبیاری ، در این پروژه بر علاوه آموزش های لازم کشت انواع ترکاری ها، سیخ گول و پلاستیک برای ساخت خانه های سبز ، تخم انواع ترکاری ها به خانم ها داده میشود.
به اساس معلومات وزارت زراعت ازجمله چهارصدو چهل و پنج خانه سبز یاد شده یکصدو چهل و پنج خانه سبز در بلخ ، پنجاه درفاریاب ، شصت خانه در جوزجان ، شصت خانه در سرپل و یکصدوسی خانه در سمنگان ساخته میشود .
به اساس معلومات منبع، مجموع مصارف یک خانه سبز کوچک به بیش از هفت هزار و پنجصد افغانی میرسد که ازسوی بانک جهانی پرداخت میشود.
به اساس معلومات منبع ،مجموع مصارف یک خانه سبز کوچک به بیش از هفت هزار و پنجصد افغانی میرسد که ازسوی بانک جهانی پرداخت میشود.
احمد فهیم جباری مسئول پروژه ملی باغداری و آبیاری وزارت زراعت درزون شمال گفته است که ایجاد خانه های سبز برای زنان درفصل سرمای زمستان ، یک گام نهایت مهم دربخش کاریابی و بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها میباشد.
وی افزود: تمام این خانه های سبز درولسوالی های ولایات شمالی توزیع میشود.
این پروژه امروز عملاً درایبک مرکز ولایت سمنگان آغازگردید و مواد ساخت خانه های سبز و تخم ترکاری برای خانم ها ، درشهر ایبک توزیع شد.
انجنیر عبدالمجید خیرخواه سرپرست ریاست زراعت و آبیاری سمنگان دراین مراسم گفت که خانم های شامل این پروژه باشندگان مرکز وولسوالی های حضرت سلطان و خرم سارباغ این ولایت میباشند.
به گفته وی، ازطریق این پروژه برای خانم ها تخم تره ، بادرنگ، گشنیز، پالک ، گندنه و پیاز داده میشود.
موصوف افزودکه برای این خانم ها قبلاً نیز آموزش های لازم داده شده ، اما امروز عملاً ساخت خانه های سبز برای آنان آموزش داده شد.
ساجده سی و پنج ساله باشنده قریه قوش آسیاب شهرایبک به آژانس باختر گفت که برایش چندین نوع تخم  ترکاری ، پلاستیک و سیخ گول داده شده است.
وی ازاین برنامه خرسندی نموده افزودکه اکنون میتواند عایدی از مدرک خانه سبز داشته باشد و در وضعیت اقتصادی ما تغییری خوبی رونما گردد.
به اساس معلومات انجنیر عبدالمجید خیرخواه پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت و آبیاری سال گذشته آغاز شده و تاحال درولایات بلخ ، جوزجان، فاریاب و سرپل برای سه صدو هفتاد خانم ، خانه های سبزکوچک ساخته شده است که نتایج خوبی درقبال داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا