تبصره و مرور بر مطبوعات

تلاش اندونیزیا برای ایجاد یک اجماع عمومی میان علمای اسلام

کابل باختر/2/ قوس
اندونیزیا متعهد به حمایت و تسهیل مجلسی است که میتوان از طریق آن اجماع عمومی را میان علمای اسلام در منطقه وجهان برای صلح و آشتی درافغانستان ایجادکرد.
مفسرآژانس باختر مینگارد : اخیراً رییس شورای عالی صلح افغانستان به دعوت رییس جمهور اندونیزیا از آنکشور دیدار کرد.
هدف ازاین دعوت ، زمینه سازی ملاقات رییس شورای عالی صلح افغانستان با شورا های اسلامی اندونیزیا بود تا حمایت این شورا به پروسه صلح افغانی جلب گردد.
دراعلامیه مشترک که درختم این سفر ازسوی شورای عالی صلح افغانستان و شوراهای اسلامی اندونیزیا به نشر رسید برمیاید که هیئت افغانی به موفقیت های دست یافته و شورا های اسلامی دراندونیزیا آماده همکاری با افغانستان و افغان ها در جهت اعاده ثبات دراین کشور اند.
چنانچه دربخش از اعلامیه منتشر شده واضح گردیده که " با درنظرداشت صلح دومدار درافغانستان ، همراه با نقش علما این کشور ، اندونیزیا متعهد به حمایت و تسهیل مجلسی است تا از طریق آن بتوان اجماع عمومی را میان علمای اسلام درمنطقه و جهان برای صلح و آشتی درافغانستان و جهان ایجاد کرد."
همچنان اندونیزیا آمادگی خود را برای تسهیل تبادل علما میان دو کشور اعلام داشت، افغانها همکاری اندونیزیا را در راه اعاده ثبات درکشور و تشویق مخالفان مسلح به صلح و آشتی با دیده قدرنگریسته و مطمین اندکه اندونیزیا به عنوان بزرگترین کشور اسلامی و با درنظر داشت این که روابط نزدیک و اثر گذار با کشور های منطقه و جهان اسلام دارد میتواند برای حل معضلات جاری درافغانستان موثر تمام شود.
امروز اندونیزیا باجمعیت اکثریت مسلمان و بزرگترین کشور اسلامی یک اسلام معتدل درصحنه سیاست ، اجتماع واقتصاد تجربه میکند درحالیکه درافغانستان جنگ جاری از نام و آدرس اسلام صورت میگیرد و با شعارهای اسلامی ادامه میابد ولی واقعیت جای دیگریست و افزار ساختن اسلام درمنازعات جاری بخشی از این جنگ است .
خشونت های جاری درافغانستان ، وقایع تروریستی وافراط گرایی دینی بیشتر به هویت اسلام و بی اعتبار ساختن به دین انسان ساز آسیب رسانیده است ادامه چنین یک وضعیت نه تنها مشکلات درافغانستان و منطقه را جدی تر میسازد بل به هویت مسلمانان و دین پاک اسلام نیز آسیب میرساند وطبعاً علمای و مردم مسلمان اندونیزیا این وضعیت را تحمل نخواهندکرد.
پیشگامی علمای اندونیزیا درحل قضیه افغانستان و برگزاری یک اجماع جهانی میان علمای اسلام ازکشورهای منطقه وجهان ، خواهد توانست نیات واغراض آنانی راکه اسلام را وسیله ساخته مگر خود اسلام ستیزی می نماید بیشتر برملا سازد و این مساله را وضاحت خواهد بخشید که جنگ درافغانستان از نام و آدرس دین توجیه ناپذیر است و جهاد ساخته شده در برابر این کشور یک گپ فریبنده است .
درگذشته نیز کشور های بوده اند که گفته اند برای اعاده ثبات درافغانستان تلاش میکند حتا برای ایجاد دفتر طالبان درکشور های شان اظهار آمادگی کردند مگر سیر حوادث و انکشافات نشان دادکه آنها برای خود برنامه ریزی کردندچنانچه از دفتر طالبان در دوحه هیچ خیر بدست نیامد و هیچ کاری صورت نگرفت مگر آنکه این دفتر زمینه تبلیغ و تماس طالبان را با کشورهای دیگر مساعد ساخت . مگر حرف وبرنامه اندونیزیا متفاوت از دیگران خواهد بوداین کشور درپی منافع خاصی درافغانستان نیست و نشانه هم وجود ندارد که ثابت سازد اندونیزیا با یکی از جناح درگیر درافغانستان وابستگی دارد نقش این کشور به عنوان یک کشور مصلح برای افغانها قابل قدر بوده امید میرود که علمای کشور برادر اندونیزیا بتوانند برای اعاده ثبات در افغانستان کاری بکنند تا از یکطرف مردم نیازمند و جنگ زده افغانستان از بحران کنونی نجات یابد ازطرف دیگر برنامه های اغراض آمیز که بیشتر اسلام ستیز است درسطح منطقه وجهان اسلام بی اثر ساخته شود .ختم / تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا