انتخابات

تیفا: دسته های انتخاباتی اجازه دهند که روند بازشماری آرا تکمیل شود

کابل/ 13 قوس/ باختر
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» از دسته های انتخاباتی خواسته است که به کمیسیون مستقل انتخابات اجازه دهند که روند تفتیش و بازشماری آرا را درهفت ولایت باقی مانده تکمیل کند.
به گزارش آژانس باختر: نعیم ایوب زاده٬ رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز دریک نشست خبری با انتقاد ازکار کمیسیون مستقل انتخابات گفت: کمیسیون  انتخابات راهکار شفاف برای اعتبار بخشیدن به آرا ندارد وحتا شماری تصامیم را خلاف قوانین و طرزالعمل های انتخاباتی اتخاذ کرده است.
او تاکید کرد که مسوولان کمیسیون انتخابات پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دیدگاه ها و پینشهاد های  نهاد های ناظر برانتخابات، دسته های انتخاباتی، احزاب سیاسی  ورسانه ها را نایده گرفته است ونیز با چالش های بعد از انتخابات همچنان به این دیدگاه ها و پیشنهادها بی توجه بوده است.
ایوبی٬ یک باردیگر از دسته های انتخاباتی خواست که زمینه روند تفتیش وبازشماری آرا را برای کمیسیون مستقل انتخابات فراهم کند و بیشتر به این روند مزاحمت نکنند.
این درحالیست که روند تفتیش و بازشماری آرا در27 ولایت تکمیل شده ودرهفت ولایت دیگر به دلیل مخالفت و اعتراض  شماری از  دسته های انتخاباتی این روند تا هنوزآغازنشده است .
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده  بودند که در آغاز هفته جاری نتیجه قسمی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را با تکمیل شدن روند بازشماری 27ولایت همگانی می کنند٬ اما اکنون تاکید دارند تا زمانی که روند بازشماری هفت ولایت دیگر تکمیل نشود نمی توانند٬ نیتجه ابتدایی انتخابات را اعلام کنند.
هفته جاری کابل و برخی ولایت های دیگر گواه اعتراض و راه پیمایی های هوادران دسته های انتخاباتی بود که امروز نیز این راه پیمایی ها در پروان، پنجشیرو جوزجان ادامه دارد.
این اعتراض ها در واکنش به تصامیم کمیسیون انتخابات مبنی بر اعتباردهی به 300هزار رای قرنطین شده و بازشماری 2423 محل فاقد معلومات بایومتریک، ازسوی شماری از دسته های انتخاباتی راه اندازی شده است .
بیشتراز دوماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذشت اما تا هنوز کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته است که حتا نتیجه قسمی این انتخابات را اعلام کند. جاویدروشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا