اخبارفرهنگ

محمد طاهر زهیر در مراسم گرامی‎داشت از صدمین سالگرد تاسیس کتابخانۀ عامه: اگر ما تحول و شکوفایی در کشور می خواهیم، باید کتاب بخوانیم و به کتاب رجوع کنیم

کابل/ 24حوت/ باختر

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در مراسم گرامیداشت از صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه های عامه که ریاست کتاب خانه های عامۀ  وزارت اطلاعات وفرهنگ، امروز در تالار بین المللی مطبوعات این وزارت برگزار کرد، گفت: اگر ما تحول و شکوفایی در کشور می خواهیم، باید کتاب بخوانیم وبه کتاب رجوع کنیم.

به گزارش خبرنگارآژانس باختر؛ در محفلی که به این مناسبت با حضور محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، شماری از مسوولان و رییسان وزارت اطلاعات و فرهنگ و تعدادی از شخصیت های فرهنگی، برگزار شد، نخست حمید الله شهرانی، رییس کتابخانه های عامه در رابطه به سابقۀ کتابخانه های عامه معلومات داد .

وی، گفت که کتابخانۀ عامه به خاطر نداشتن امکانات و جای مناسب نمی تواند خدمات معیاری به علاقمندان، ارائه کند.

رییس کتابخانه های عامه در رابطه به طرح ساختمان جدید کتابخانۀ ملی که مجهز و برابر با معیارهای معاصر کتابداری خواهد بود، به صورت تصویری معلومات داد و خواهان توجۀ رهبری وزارت اطلاعات وفرهنگ در راستای تحقق آن شد.

بعد، محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، در صحبتش، صدمین سالگرد تاسیس کتابخانۀ عامه را به فرهنگیان و مردم افغانستان مبارک گفت و در رابطه به پیشینۀ تاسیس کتابخانۀ عامه درافغانستان معلومات داد.

وی گفت: پس ازآن که در سال 1298 خرشیدی استقلال کشور حاصل شد، شاه امان الله خان در سال 1299 با استفاده از کتاب های کتابخانۀ شخصی اش و گرد آوری کتاب از نزد دوستانش، برای نخستین بار کتابخانۀ ملی را در ارگ ایجاد کرد.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، خاطرنشان کرد که همچنان در دورۀ امان الله خان فعالیت های گستردۀ فرهنگی رنگ گرفت .

وی افزود: ما کتابخانۀ معیاری نداریم و نیاز به کتاب خانۀ ملی  معیاری و باشکوه و همچنان تحول بینادی دراین راستا داریم .

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان کرد: اگر ما تحول و شکوفایی در کشور می خواهیم باید کتاب بخوانیم و به کتاب رجوع کنیم .

وی به ترویج کتابخانه ها، کتاب خوانی و فضای فرهنگی اشاره کرد و در رابطه به مقررۀ تنظیم امور کتابخانه ها، که وزارت اطلاعات وفرهنگ آماده کرده است و برای نویسندگان و ناشران سهولت های زیادی فراهم خواهد کرد، معلومات داد.

همچنان سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، از رییس جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا کرد که در زمینۀ تحقق طرح ساخت کتاب خانۀ ملی در کشور، همکاری کند.

دراین محفل، استاد پرتو نادر و استاد نجیب منلی در رابطه به صدماتی که جنگ ها و حوادث گذشته به بخش های فرهنگی و به خصوص به کتابخانۀ عامه وارد کرده است، اشاره کردند.

آنان توجه به کتابخانه ها و کتاب خوانی را از اولویت های کار فرهنگی کشور دانستند و توجه وزارت اطلاعات وفرهنگ و رهبری حکومت را در راستای رشد کتابخانه ها و کتاب خوانی معطوف داشتند.

هنرمندان تیاتر ملی با اجرای پارچۀ تمثیلی حاوی پیام کتاب خوانی، مراسم باشکوه امروزی را پایان بخشیدند.

گفتنی است که کتابخانه های عامه، حدود 500 هزار عنوان کتاب در 98 نمایندگی اش درسراسرکشور دارد و همچنان در تالارهای ریاست کتابخانه های عامه یک صد هزار جلد کتاب موجود است و روزانه حدود 200 تن از علاقه مندان به این نهاد مراجعه می کنند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا