سیاست

آگاهان سیاسی سفر های پیهم مقام های پاکستانی را نشانه از نزدیکی وهمکاری میان دو کشور میدانند

کابل باختر 21 عقرب
آگاهان  سیاسی افغان از سفر های  پیهم مقام های  پاکستانی به کشور استقبال  کرده وبه این بارو اند که چنین دید وبازدید ها میتواند دیدگاه  مقام های  دوکشور را درخصوص انکشافات منطقه یی، همکاری  دوجانبه  بخصوص  چگونگی  مبارزه علیه تروریزم وهراس  افگنی  نزدیک سازد.
درحالیکه  دوکشور  در سیزده سال  گذشته  به دلایل  مشخص  روابط پراز فراز ونشیب داشتند  مگر برگزاری  نشست های دوجانبه و دید وبازدید مقام های  دوکشور باهم  میتواند موضع ودیدگاه  هر دوکشور  را نزدیک سازد وسرانجام  به بی باوری  وبی اعتمادی  خاتمه بخشد . بخصوص  همکاری دوکشور در تبادله اطلاعات استخباراتی موجب  خواهد شد تا فعالیت های سازمان های  هراس افگن محدود تر شود.
از طرف دیگر  آگاهان سیاسی  در افغانستان  به این باور اند که تشدید فعالیت های  دیپلوماتیک میان دوکشور این نکته را واضح میسازد که اندیشه همکاری وهمکاری های منطقه یی که دولت افغانستان آن را قبلاً  به عنوان یک اصل  درسیاست خارجی  خود بیان  داشته اکنون جایگاه  خود را در پاکستان  نیز پیدا نموده است. زیرا حوادث وتحولات سالهای  اخیر ثابت ساخت  که تروریزم  مرز را نمی  شناسد واین پدیده  هیچ کشور  را آرام  نمیگذارد مگر آنکه همه باهم یکجا شوند و با یک موضع واحد علیه آن ایستاده گی  کنند امید واری های  وجود دارد که سفرهای  اخیر  مقام های  پاکستانی  به کابل وسفر رئیس  جمهور غنی  به پاکستان  که در آینده  نزدیک صورت خواهد گرفت موضع مشترک آگاهان امور در افغانستان، سفر های اخیر مقام های  پاکستان را به کابل نشانه  از تعهد پاکستان  درراه اعاده ثبات درافغانستان  دانسته  واز آن استقبال  کرده اند درجریان  چهل وپنج روز که از ایجاد دولت وحدت ملی به رهبری  رئیس جمهور اشرف غنی  میگذارد چهار  مقام  بلند پایه پاکستانی به کابل آمده اند که انجام این سفر ها نشانه از تشدید فعالیت های دیپلوماتیک  پاکستان درقبال  همسایه شمالی آن افغانستان است و امید میرود که این دید و وادید ها بتواند  به نتیجه مطلوب  برسد وملت های هر دوکشور  که از ادامه فعالیت های  تروریستی و فعالیت های سازمان های افراطی  مذهبی  دچار  مشکل اند  به سوی ثبات همکاری  ورفاه  راه شان را پیدا نماید.
ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان خود درمراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید افغانستان  درکابل  شرکت کرد  او با این سفرش  این پیام را برای مردم  افغانستان  فرستاد که پاکستان درصدد همکاری جدی با مردم و دولت افغانستان است و نسبت به اعاده ثبات متعهد است. چند روز بعد از سفر ممنون حسین سرتاج عزیز  مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل آمد درضمن آنکه روی چگونگی  استحکام روابط میان دو کشور به بحث پرداخت از رئیس جمهور غنی  نیز دعوت کرد تا به پاکستان  سفر کنند. به تعقیب دیدار سرتاج عزیز ، جنرال  راحیل شریف لوی درستیز پاکستان که بالاترین مرجع نظامی  در آن کشور است به کابل آمد  وحالا  رضوان اختر رئیس سازمان  استخبارات نظامی پاکستان  به کابل سفر میکند.
دو کشور را در راستا مبارزه علیه تروریزم تقویت میکند و بر این اندیشه صحه میگذارد که افراط  گرایی وتروریزم دوست هیچ کشوری بوده نمیتوانند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا