جامعه

تفسیربرخبر: سازمان عفو بین المللی نگران وضعیت حقوق زنان درافغانستان است

کابل باختر/ 19/حمل
درتازه ترین گزارش تحقیقی سازمان عفو بین المللی آمده است که زنان مدافع حقوق بشر درافغانستان با تهدید خشونت مواجه اند.
دراین گزارش آمده است باوجود آنکه زنان افغان درچهارده سال گذشته درعرصه های مختلف دستاوردهای داشته اند ، اما اکنون ازسوی دولت افغانستان وجامعه جهانی تنها گذشته شده اند و این کار شرم آوراست .
این گزارش تحقیقی زیرنام زندگی آن ها درخطراست درمورد خشونت بازنان درافغانستان نوشته شده است در مدت چهارماه سال گذشته تهیه شده با پنجاه زنی که پولیس ، معلم یا نماینده مردم در شورا ی ملی و شوراهای ولایتی بوده اند مصاحبه شده و دیدگاه آنان در این گزارش بازتاب یافته است.
سلیل ستی رییس سازمان عفو بین المللی میگویدکه پیشتازان حقوق زنان ودختران درافغانستان به شمول داکتران ، نمایندگان مردم ، معلمان ، پولیس ، خبرنگاران و دیگر فعالان نه تنها از سوی گروه طالبان مسلح بلکه ازسوی جنگسالاران و مقام های دولتی نیز تهدید و مورد حمله قرار میگیرند.
او گفته است ما از دولت میخواهیم که جلوخشونت دربرابر زنان را بگیرد نه این که پس از انجام خشونت اقدام کند دولت مکلف است که اززنان پاسداری کند.
به گفته وی ازیکسو قوانین دفاع ازحقوق زنان درافغانستان به درستی عملی نمیشود و از سوی دیگر جامعه جهانی به حل مشکلات مدافعان حقوق زن توجه کمتری دارد.
این درحالیست که گزارشگر خاص سازمان ملل متحد دربخش حقوق بشر با نگرانی از وضع زنان درافغانستان گفته است که با وجود پیشرفت ها و دست آوردها ، هنوزهم خشونت و تبعیض دربرابر زنان افغان روبه افزایش است .
این سازمان از حکومت افغانستان جامعه مدنی و جامعه جهانی خواسته است .
تا تامین حقوق زنان افغان را دراولویت کاری شان قراردهند.
گزارشگرسازمان ملل متحد اظهار خوشبینی کرده است که حکومت افغانستان اراده نیرومند سیاسی برای حمایت از زنان دارد و برعملی شدن قانون منع خشونت دربرابر زنان تاکید کرد.
برخی از فعالان زن به این باور اند که اگر برنامه معیاری برای حمایت از فعالان زن و هماهنگی میان نهادهای دولتی وزنان کارمندوجود نداشته باشد حضور اجتماعی زنان کاهش می یابد و ازحکومت خواسته اند که به تامین امنیت تمام زنان و زنانی که برای دفاع ازحقوق زنان دیگر کارمیکنند توجه شود . این گفته ها در حالی بیان میشودکه رییس جمهور اسلامی افغانستان در پیامی درروز جهانی زن گفته بود زنان امروز به عنوان زندگی ساز درجامعه بشری از جایگاۀ ، خاص برخوردار می باشند و من یقین دارم که اشتراک وسیع زنان درساختار سیستم و نظام حکومتداری میتواند ما را بیش تر از پیش به آرمان های صلح تامین عدالت و رفاه همگانی نزدیک سازد که مسلماً یکی از وظایف حکومت وحدت ملی نه تنها محو خشونت علیه زنان کشور ماست بل سهم خواهران عزیز کشورما درساختار نظام که ازحمایت وسیع زنان آگاه کشور ما برخوردار است نیز حفظ خواهند بود.
محو خشونت علیه زنان دربرنامه های سیاسی حکومت جا دارد ، تلاش خواهد شد تا محو خشونت علیه زن توسط دولت و نهادهای مرتبط با همکاری و همیاری فعالان حقوق زن ، حقوق بشر ، نهادهای عدلی و قضایی وشورای ملی به مرحله اجرا تطبیق قرار گیرد تا زنان با افتخار با خاطر آسوده درفضای امن و آسایش زندگی شان را سپری نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا