گزارش ها

دیر آید درست آید

کابل/ 13قوس/ باختر
با انفاذ مقرره تنظیم حقوق بازنشستگی کارکنان ادارات غیرحکومتی به یک مشکل دیگر پایان داده شد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد: با انفاذ مقرره نتظیم حقوق باز نشستگی کارکنان ادارات غیرحکومتی و خصوصی و استقبال در رسانه های اجتماعی و نهادهای صنفی کارگری از این مقرره٬ می شود گفت که به یک مشکل دیگر نقطه پایان گذاشته شد.
این مقرره که در سه فصل و 22ماده تدوین شده است، بدون تردید به نگرانی های کارمندانی پایان داد که در ادارات غیر حکومتی، خصوصی و نهادهای رسانه یی کار می کردند و نسبت به پرداخت حقوق بازنشستگی نگران بودند.
گزاف نخواهد بود که گفته شود که این نخستین سند تقنینی در این خصوص است.
ضرورت انفاذ این سند از سالهای متمادی مطمح نظر بود و کارمندان ادارات غیر حکومتی، خصوصی و نهادهای از این دست٬ بر ضرورت آن تاکید می کردند.
بنابه گزارش ها٬ طرح این مقرره به پیشنهاد فدراسیون نهادهای خبرنگاری و رسانه ها و به همکاری اتحادیه ملی کارگران، دوسال پیش ارائه شده بود و در تابستان سال گذشته در نشست مشترک نهادهای ذیربط نهایی شد.
گرچه روند انفاذ این مقرره زمان گیر بوده ولی به گفته معروف: دیر آید درست آید٬ این مقرره دیر آمده است اما با اطمنان می تواند گفت که انفاذ این مقرره به معضلی پایان داد که کارکنان نهادهای غیرحکومتی و خصوصی پیوسته نسبت به آن نگران بودند.
بسیاری مقرره ها و لایحه ها و دگر و دگر و حتی قانون هایی بی مانند در افغانستان تصویب و توشیح شده است و این مقرره نیز جز آنهاست٬ مگر این که گاه گاهی بستر تطبیق آنها محدود می شود٬ سوال برانگیز است.
ما می دانیم که قانون اساسی افغانستان یکی از بهترین ها در منطقه است اما در بسیاری موارد تطبیق نمی شود ویا با تزویر و ترفند از آن تعبیر سازی می کنند و با این حیله ها٬ راه فرار از قانون فراهم می کنند و ماهیت قانون را در برابر شهروندان زیر سوال می برند.
تا هنوز این مقرره در دسترس قرار نگرفته است که به گوشه های آن پرداخته شود اما نباید فراموش کرد که هر قانون، مقرره، لایحه، سند تقنینی و… زمانی می تواند مورد توجه قرار گیرد که تطبیق شود. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا