سیاست

رئیس جمهور غنی: بهترین راه برای رفاه و ثروتمند شدن کشور های منطقه، گسترش همکاری های منطقه یی می باشد

کابل باختر 30 جدی
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در این دیدار که در ارگ انجام شد، هر دو جانب در مورد مسایل امنیتی، مبارزه با تروریزم و افراطیت، مبارزه مشترک با مواد مخدر، مشکلات مهاجرین افغان و همکاری های اقتصادی بخصوص در عرصه های ترانزیت و انرژی برق، بحث و تبادل نظر کردند.
رئیس جمهور غنی گفت که ایران منحیث یک کشور همسایه، برای ما در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اهمیت دارد، مناسبات میان دو کشور، شعوری و بنیادی است و روابط میان افغانستان و ایران ریشه های عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی دارد.
رئیس جمهور با تاکید بر همکاری های منطقه یی گفت که بهترین راه برای رفاه و ثروتمند شدن کشور های منطقه، گسترش همکاری های منطقه یی می باشد.
رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که هدف افغانستان گذاشتن اساس برای همکاری های منطقه یی است.
رئیس جمهور غنی گفت که ما به تهدیدات و فرصت های مشترک مواجه هستیم و اگر خطرات را درک نکنیم، به مشکلات مواجه خواهیم شد.
در مقابل داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، معرفی رسمی کابینه حکومت وحدت ملی را تبریک گفت و امروز را روز خوبی برای مردم افغانستان دانست.
وی گفت که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، فصل جدیدی از همکاری ها میان افغانستان و ایران گشوده شده است و ما آماده هستیم تا در تمام عرصه ها با افغانستان همکاری نماییم.
داکتر محمد جواد ظریف افزود که چالش هائیکه امروز به آن مواجه هستیم، چالش های مشترک است و ما خود را شریک موقت افغانستان نمی دانیم.
داکتر ظریف گفت: ایران آماده است که به عنوان شریک راهبردی به افغانستان کمک کند و پیشرفت، صلح و ثبات افغانستان به معنی پیشرفت، صلح و ثبات ایران می باشد.
داکتر محمد جواد ظریف دعوت نامه رئیس جمهور ایران را به رئیس جمهور غنی جهت یک سفر رسمی به آن کشور سپرد که از جانب رئیس جمهور کشور با تشکری پذیرفته شد و خاطر نشان گردید که در یک فرصت مناسبت به کشور ایران سفر خواهد کرد.
در اخیر این دیدار روی طرح توافقنامه ستراتیژیک میان افغانستان و ایران، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و خاطر نشان گردید که بعد از ترتیب محتوای توافقنامه در یک چارچوب منظم، سند مذکور در جریان سفر رئیس جمهور غنی به ایران، توسط سران دو کشور به امضا برسد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا