جهان

ایران آماده مذاکرات برسر پرداخت غرامت به بریتانیا است

تهران – وی او ای نیوز- باختر- 30 ثور
وزارت امور خارجه ایران گفته که آماده است  به منظور پرداخت غرامت بابت حمله ماه جدی ۱۳۹۰ به سفارت در تهران گفتگو کند، اما حاضر نیست به طور رسمی عذرخواهی کند.
این گفتگو ها بخشی از یک توافق کلی بین تهران و لندن در جهت بازسازی روابط بین بریتانیا و ایران است که اخیرأ بین دو کشور حاصل شده است.
مجید تخت‌روانچی ،معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه گاردین با بیان این مطلب گفت: «چیزهای زیادی وجود دارد که در گذشته اتفاق افتاده ولی ما هیچگاه به خاطر آنها عذرخواهی دریافت نکرده‌ایم» وی اضافه کرد که مقام های دو کشور در مورد موضوع حمله به سفارت بریتانیا با هم در ارتباط هستند.
هشتم ماه جدی ۱۳۹۰ گروهی از «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا درایران واقامتگاه کارکنان آن سفارتخانه درشمال تهران، حکومت  بریتانیا کارکنان سفارتخانه خود را از تهران خارج کرد و روابط دیپلوماتیک با تهران را قطع کرد.
به گفته تخت‌روانچی، پرداخت غرامت به حکومت  بریتانیا یکی از موارد مورد بحث بین دو طرف است و با اشاره به سفر ماه گذشته سایمون گس، مدیر عمومی  سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا به تهران گفت: آن سفر بسیار مفید بود و در مورد برخی مسائل به توافقاتی رسیدیم.
سایمون گس، سفیر پیشین بریتانیا در تهران بوده و از زمان توقف روابط دیپلوماتیک میان دو کشور بلندپایه ‌ترین دیپلومات بریتانیایی است که اوایل ماه ثور به تهران سفر کرد و در کنار مسائل منطقه ای و بین المللی، در باره روابط دوجانبه به ویژه مشکلات پیش رو برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، با مقام های ارشد وزارت امور  خارجه ایران گفتگو کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا