اقتصاد

اداره امور سرک ها، صندوق وجهی سرک و انستیتوت ترانسپورت ایجاد خواهد شد

کابل باختر 19 میزان
جلسه پایداری بخش سرک به ریاست احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب امروز برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی نماینده فوق العاده رییس جمهور به آژانس باختر: در این جلسه وزیر فواید عامه، وزیر انکشاف دهات، معین وزارت ترانسپورت و نماینده وزارت امور داخله، شرکت AMEC، اداره انکشافی امریکا، بانک انکشاف آسیایی اشتراک داشتند.
در ا جلسه روی ایجاد اداره امور سرک ها، صندوق وجهی سرک و انستیتوت  ترانسپورت در چوکات وزارت فواید عامه بحث صورت گرفت.
محمود بلیغ وزیر فواید عامه با بیان اینکه طرح ایجاد این سه نهاد در چوکات وزارت فواید عامه از سوی شورای وزیران حکومت قبلی تائید شده اما نیاز است تا این طرح از سوی نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و کابینه نیز تائید شود تا مطابق به این طرح بسوی تغییرات ساختاری و اصلاحی وزارت فواید عامه گام های عملی برداشته شود و چیزیکه زیاد مهم است وزارت مذکور از وضعیت موجود به وضعیت جدید که ظرفیت و کیفیت  در آن وجود خواهد داشت انتقال می کند.
او گفت:  شرکت AMEC مطالعات شان را در زمینه ایجاد این سه نهاد آغاز کرده که بعد از اتمام رسیدن این مطالعات آنان کار تخنیکی ایجاد این بخش ها را آغاز خواهند نمود و اداره انکشافی امریکا با حمایت مالی این طرح، تعهد سپرده است.
وی بیان داشت: این سه نهاد در چوکات قانون اساسی افغانستان ایجاد خواهد شد و نیاز است تا در زمینه حل مسایل قانونی و مالی آن، وزارت عدلیه و مالیه کشور عضو این کمیته باشد تا بتوانیم بزودترین فرصت کار ایجاد آغاز گردد.
همچنان داکتر فرانک نینگاگا مدیر اداره امور سرک ها و پروژه همکاری تخنیکی به وزارت فواید عامه با ارائه مطالعات مقدماتی شان بیان داشت: هر تغییری بدون چالش نخواهد بود و برای آوردن اصلاحات در وزارت فواید عامه در قسمت ایجاد این سه نهاد جهت حل مسایل حقوقی آن، به تصمیم رهبری حکومت نیاز است.
وی گفت: مطالعات آنان روی ایجاد این سه نهاد جریان دارد و برنامه انتقال را از وضعیت فعلی به وضعیت بعدی تهیه کرده اند و در جریان این مطالعات در یافته اند که آنچه تغییر می نماید مقرره ها پالیسی و تعدیل بعضی از قوانین می باشد.
او علاوه نمود: طرح ایجاد اداره امور سرک ها، صندوق وجهی سرک و انستیتوت ترانسپورت در شماری زیاد از کشور های که همم خوانی با وضعیت افغانستان داشت نتایج خوبی را دریافت کرده اند.
نماینده فوق العاده رئیس جمهور بعد از شنیدن برنامۀ مذکور بیان داشت: "شرکت AMEC مطالعات شان را در این زمینه تکمیل نمایند و موارد بعدی  را که در قسمت انتقال آن شناسایی می کنند با ما در جریان گذاشته تا بتوانیم در این زمینه تصامیم دقیق تری  اتخاذ نمایم."
او ایجاد این سه نهاد را در قسمت حفظ مراقبت سرک ها، بلند بردن ظرفیت های وزارت فواید عامه و استندرد سازی سرک ها مهم عنوان نمود.
وی علاوه نمود: طرح ایجاد این سه نهاد در چوکات فواید عامه می تواند در زمینه خود کفا شدن بخش سرک و حفظ مراقبت آن موثر واقع شود و تغییرات اصلاحی و ساختاری را در آن وزارت به وجود خواهند آورد.
نماینده فوق العاده رئیس جمهور گفت: همه اعضای کمیته  کارهای تخنیکی و مطالعاتی آنرا آغاز نمایند و تصامیم آنها در مورد طرح مذکور با کابینه شریک خواهد شد.
در این جلسه پیشنهاد شد که ساحه پوشش برنامه پایداری بخش سرک بسیار بزرگ است و باید ادارات که در قسمت جاده ها و ترانسپورت کار میکنند زیر چتر این برنامه کار نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا