امنیت

سیگاراز فروش اسلحه و تجهیزات سخن میگوید مگر وزارت دفاع رد میکند

کابل باختر/ 2/ دلو
بعداز آنکه سیگاریا اداره ویژه بازرسی امریکا اعلام کرد که گویا مخالفان مسلح دولت از نظامیان دولت اسلحه و تجهیزات خریداری می نماید شماری از آگاهان سیاسی ضعف مدیریت درنهادهای امنیتی را عامل این مسئله میدانند.
به گزارش آژانس باختر ، اخیراً سیگار یا اداره تفتیش مرکزی ایالات متحده امریکا برای افغانستان گزارشی را به نشر رسانیده است که گویا طالبان ازنظامیان افغان اسلحه و مهمات خریداری می نمایند . ضمناً دراین گزارش تذکر رفته که گویا نیروهای دولتی دردوسال گذشته جغرافیای نفوذ شان را به 62 درصد کاهش داده اند و این نیروها توانایی تامین امنیت کشور شان را به گونه یی درست ندارند.
نشراین گزارش ازسوی سیگار واکنش های را در داخل کشور درپی داشت شمار آن را به یک واقعیت و شماری هم آن را برخاسته از بازی های سیاسی و استخباراتی دانسته اند و تاکید بر این دارند که درعقب گزارش سیگار برنامه های دیگری وجود دارد و سیگار باید کارش را با مسوولان افغان هماهنگ میساخت.
آگاهان سیاسی افغان میگویند که این گزارش به هرگونه یی که باشد اگر برپایه واقعیت استوار است و یاهم برخاسته از برنامه های سیاسی و اهداف دیگر باشد، نیاز به تحقیق جدی دارد و خاموش بودن دربرابر آن درهر حالتی جفا در حق مردم و جوانان  افغان است که خون درکف دارند و از ارزش های ملی پاسداری می نمایند.
جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی و نظامی دراین رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت ، موضوع فروش سلاح یک چیزی نونیست قبلاً نیز چنین معاملات صورت می گرفت .
درسال های 2008 -2009 که نیروهای امنیتی داخل مشارکت جنگ شدند تعدادی از اسلحه و مهمات به دشمن فروخته شده است یا اینکه ساحه به دشمن واگذار گردیده است.
فروش اسلحه و یا مهمات هم از طریق یک سرباز یا قوماندان قطعه و اینکه از طریق متنفذین این معامله صورت گرفته است.
حتی درسطوح پائین افراد محلی به بهانه اینکه ما دربرابر دشمن می جنگنیم کمبود سلاح یا اینکه مرمی موجود است اگر درچنین جنگ  هزار مرمی مصرف شود ده هزار مرمی دیگر فروخته میشود.
کوهستانی گفت: این معضل از وزارت دفاع آغاز شده زیرا فساد گسترده نیز در اینجا وجود دارد.
ازاینجا معاملات صورت میگیرید چنانچه واگذاری هلمند به دشمن ، جنگ ارزگان ، بغلان ، کندز و دیگر ولایت های نا امن خود نشانگر همه معاملات میباشد.
افراد واشخاصیکه درچنین قضایا دخیل اند همه آنها شناسائی شده اند آنان مشکلات اساسی و جدی را ایجاد کرده اند اما هیچ کس و یا هیچ شخص به چنین موضوع توجه نمیکند.
عبدالواحد طاقت آگاه امور نظامی دراین رابطه گفت: اینکه چه نوع فساد موجود است هیچ کس و یا هیچ نهادی به آن رسیدگی نمی کند این فساد ها درسطوح بالا موجود است چنانچه 42 میلیون دالر در بخش صحیه وزارت دفاع حیف و میل شده تا حال هیچ کسی یا نهادی دولتی از آن پرسان نکرد اما چندی قبل که همه آگاهی دارند که یک افسر پولیس به اتهام اخذ 2000افغانی ازسوی نهادهای عدلی و قضایی گرفتار شد و بخاطر اثبات این مسئله چندین برابر رقم پول نیز مصرف گردید.
درحال حاضر شهرک ها ، زمین ها و غیره ازسوی کسانی که قدرت دارند غصب میگردد و کسی پرسان نمی کند.
به گفته طاقت ، بسیاری تجهیزات و وسایل نظامی به بیرون کشور برده شده است .
دراینجا که فساد گسترده دررده های بالایی موجود است از اینکه سرباز در جبهه و یا خط نخست جنگ قرار دارد به همه ضروریات نیازمند است اما با تاسف حین که سرباز می بیند اعاشه درست ندارد و یا هم به وقت و زمان معین به وی تجهیزات مهیا نمیشود .
طاقت میگوید: درجبهات و خط های نخست جنگ کمیت افراد روی کاغذ است سربازان خیالی اند سربازان شامل ارقام یا اصلی خیلی کم است از همین خاطر اکثراً درجنگ عقب می ماند .
این آگاه امورنظامی دررابطه به حل معضل کنونی میگوید با آنکه رییس جمهور و مسوولان بلند پایه از چنین اوضاع آگاهی دارند هیچ کاری کرده نمی توانند زیرا ناتو دربرابر آنها است .
ناتو درافغانستان اهداف خاص و استراتیژیک خود را دارد تازمانیکه حتی 200 نفر ناتو در افغانستان موجود باشد هیچ کسی نمیتواند دربرابر آنها ایستادگی کند اهداف مشخص ناتو درافغانستان افزایش گروه های داعش ، القاعده و شبکه های تروریستی میباشد که ناتو به چنین اهداف رسیده است درچنین اوضاع و احوال هیچ کسی چیزی کرده نمیتواند .
محمد علم ایزدیار عضو مجلس سنا میگوید که این گفته ها نیاز به تحقیق دارد نباید  بالای عسکر و سرباز افغان که برای دفاع از ارزش های ملی و میهنی درمبارزه اند تهمت بست باید این مسئله به گونه یی دقیق وهمه جانبه بررسی شود تا معلوم گردد که واقعیت ها در کجاست ؟ ما با همه گفته های سیگار موافق نیستیم این عساکر شجاع ما اند که با خون شان نه تنها از کشورشان دفاع میکنند بل درتناسب از جهان با تروریستان بین المللی درجنگ اند واین مشکل است که با فروش اسلحه و تجهیزات برای دشمن کارکنند وزمینه مرگ خود را مساعد سازند.
یک عضو دیگر شورای ملی میگوید که درعقب گزارش سیگار حرف هاو راز های زیادی نهفته است که یکی از اهداف نگهداشتن نهادهای امنیتی افغان دریک سطح محدود و معین است .
با این گزارش کشورهای کمک کننده روی همکاری و کمک های شان با نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان مقید تر خواهند شد و به این ترتیب قدرت دفاع و تحرک دراین نیروها کمتر میگردد و اهداف منطقه یی استخبارات بیرونی بهتر تطبیق خواهد شد.
این عضو شورای ملی هم میگویدکه باید دولت دربرابر این گزارش خاموش و بی تفاوت نباشد آن را به گونه یی همه جانبه  تحقیق کنند اگر اسلحه ومهمات فروخته شده باشد باید عاملان آن به عنوان خاین محاکمه شوند اگر دراین گزارش بازهم یک بازی سیاسی دخیل باشد باید دولت موضع واضح اتخاذ نماید.
جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی دراین رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت ، اینکه گفته میشود سربازان ارتش اسلحه مهمات خود را میفروشد حرف نادرست است. آن طرف مرز است که به سلاح طور آزادانه خرید و فروش میشود هستند کسانی که میخواهد چالش های جدی را سد راه نیروها قرار دهند وتبلیغات سوء را راه اندازی می نمایند که گویا نیروهای ارتش سلاح و یا مرمی های خود را می فروشد .
به گفته وی در وزارت دفاع ملی هیچ فردی وجود ندارد که به فروش سلاح اقدام کرده باشد به همین تازه گی ها این وزارت 80 فیصد نیروهای خویش را به تجهیزات اکمال کرده است .
نزد وزارت دفاع ملی یک محاسبه جدی سلاح وتجهیزات پرسونل موجوداست . این وزارت روی پلان طرح شده عمل میکند.
وی اضافه داشت ما دربرابر مردم، حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور متعهد هستیم و فروش اسلحه ودیگر تجهیزات را جداً رد مینمایم .
دروجود گفته های متضاد وواکنش های متفاوت در خصوص گزارش سیگار به این نتیجه میرسیم که چگونگی اکمال و  تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی افغان با تحولات نامیمون همراه است یک جناح از فساد و فروش اسلحه و تجهیزات حرف میزند دیگری آن را رد میکند مگر آنچه مهم است و یک واقعیت است که این گونه گزارش ها و برخورد میتواند به مورال وروحیه آن عساکر شجاع افغان که دردفاع از ارزش های ملی قرار دارند اثر سؤ گذارد و تنهابررسی دقیق و همه جانبه این گزارش و آگاه ساختن مردم از واقعیت ها میتواند از تضعیف روحیه درنهادهای امنیتی و دفاعی کشور جلوگیری کند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا