جامعه

استاد دانش: اکنون وظیفه همه است که به قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح ارج بگذارند و در محور دولت، راه صلح و آشتی را تعقیب کنند

کابل باختر 15 ثور
استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در مراسم معرفی قانون حمایت حقوق طفل با اشاره به تأثیر جنگ و ناامنی بر سرنوشت جمعی مردم افغانستان گفت که نمایندگان مردم در لویه جرگه مشورتی صلح اصول و راهکار اجرایی صلح را به عنوان یک نقشه راه دقیق برای حکومت مشخص کرده اند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون رییس جمهور همچنان گفت:« بسیار بی انصافی است که برخی از سیاسیون مدعی هستند که این لویه جرگه هیچ دستاوردی نداشته است، اگر هیچ دستاوردی هم در کار نباشد همین کافی است که ما در یک مشوره منسجم و علنی و عمومی، دیدگاه واضح مردم افغانستان را در باره همه ابعاد و جوانب مربوط به صلح دریافت کردیم.»
استاد دانش تأکید کرد که اکنون وظیفه همه شخصیت ها و گروه های سیاسی است که بر قطعنامه رهنمودی ملت ارج بگذارند و در محور دولت جمهوری اسلامی افغانستان راه صلح و آشتی را تعقیب کنند.
معاون رییس جمهور از طالبان خواست که دست از مغالطه بردارند و به جای ادعای بی جای کسب ثواب بیشتر با کشتن مردم، به نظر مردم احترام بگذارند و با قبول آتش بس و مذاکره مستقیم با مردم و دولت افغانستان، زمینه را برای صلح پایدارفراهم کنند.
مراسم معرفی قانون حمایت از حقوق طفل که در کاخ شورای وزیران با حضور اعضای کابینه، معینان و رؤسای وزارت ها و ادارات دولتی، رؤسا و نمایندگان مؤسسات بین المللی، نهادهای مدنی و حقوق بشری و رسانه ها از جانب وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت عدلیه، دفتر یونیسیف با هماهنگی دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری برگزار شده بود.
استاد دانش در زمینه حمایت از حقوق کودکان یادآور شد که هرچند تدوین و تصویب قوانین یک گام مهم است و دولت افغانستان در این رابطه موفقیت های چشمگیر داشته است؛ اما تطبیق قانون، مرحله مهم تر و دشوارتر از مرحله تصویب آن است. وی گفت که در این رابطه همه ادارات دولتی و غیر دولتی مسوول اند، ولی وزارت های معارف، صحت عامه، عدلیه، کار و امور اجتماعی، امور زنان و نهادهای عدلی و قضایی و همچنین کمیسیون مستقل حقوق بشر هر کدام در عرصه های مربوط به وظایف شان، مسوولیت های بسیار سنگین تر بر دوش دارند.
به گفته استاد دانش، حکومت افغانستان در یک‌ونیم دهۀ اخیر در زمینۀ قانون‌گذاری و فراهم کردن بستر حقوقی مناسب برای پشتیبانی از حقوق کودکان، گام‌های بزرگ و موفقی برداشته است. وی گفت که تلاش‌های حکومت در این قسمت قابل قدر است.
قابل ذکر است که «قانون حمایت حقوق طفل» اخیرا بعد از این که شورای ملی موفق به تصویب آن نشد، حکومت استرداد آن را مطالبه کرد و بعد از استرداد با فرمان تقنینی رییس     جمهور به تصویب رسید و در جریده رسمی شماره 1334 مؤرخ 20 حوت 1397 نشر شد.
معاون رییس جمهور تأکید کرد که اکنون با نافذ شدن قانون حمایت حقوق طفل، کمیسیون ملی حمایت از حقوق کودک با هر دو کمیته تخنیکی خود هر چه زودتر کار عملی خود را آغاز کند. وی از سکرتریت این کمیسیون و کمیته های مربوط خواست که هر چه زودتر زمینه برگزاری اولین جلسات آن را فراهم سازد.
عبدالبصیر انور وزیر عدلیه نیز در سخنرانی خود افزود که این قانون برای حمایت از کودکان در افغانستان نمونه است و زمینه را برای حمایت های قانونی از کودکان آسیب پذیر در افغانستان فراهم ساخته است.
خانم شیما سین گوپتا معاون و سرپرست دفتر یونیسف در افغانستان نیز در صحبت های خود از تلاش نهادهای مرتبط در تدوین و نهایی سازی قانون حمایت حقوق طفل تشکر کرد و تأکید کرد که دفتر یونیسف در تطبیق این قانون نیز به صورت عملی به همکاری های خود با دولت افغانستان ادامه خواهد داد.
غلام حیدرجیلانی معین وزارت کار و امور اجتماعی نیز در صحبت های خود وعده سپرد که رهنمودهای معاون دوم رییس جمهور را در تطبیق احکام قانون حمایت حقوق طفل به صورت جدی عملی خواهد کرد. وی گفت که وزارت کار و امور اجتماعی برای حمایت از حقوق و مصونیت کودکان در افغانستان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد که به کمک نهادهای مرتبط انتظار دارد آن را در سراسر افغانستان تطبیق کند.
نجیب الله اخلاقی رییس محافظت اطفال وزارت کار و امور اجتماعی نیز در صحبت های خود از تلاش معاونت دوم ریاست جمهوری برای نهایی سازی قانون حمایت حقوق طفل تشکر کرد و انفاذ این قانون را یک گام بسیار بزرگ برای حمایت از کودکان آسیب پذیر در کشور عنوان کرد.
دکلمه که توسط احمد طیب صمیم کودک ده ساله، دعائیه که توسط سمیرا محجوب محمدی کودک یازده ساله و سرود گروهی که توسط کودکان بنیاد فرهنگی هنری صدای هموطن در محفل اجرا شد نیز حال و هوای محفل را هیجانی ساخت و از شرکت کنندگان اشک فراوان گرفت.# نالان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا