سیاست

رئیس جمهور کرزی: استفاده ابزاری از تروریزم و افراطیت در سیاست، به ثبات دایمی هیچ کشوری نمی انجامد

کابل باختر 21 سنبله
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پس از اشتراک در چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای که در شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان برگزار گردیده بود، عصر امروز به وطن برگشت.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای قبل از ظهر امروز در شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان به میزبانی امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان برگزار گردید.
در این اجلاس حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز سخنرانی کرد و با اشاره به نقش افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای گفت که افغانستان آماده است تا با سازمان همکاری شانگهای و ساختار ضد تروریستی منطقوی آن، جهت تقویت توانایی ها و گسترش تلاش های مشترک، همکاری نماید.
رئیس جمهور با اشاره به چالش تروریزم که مشکلات زیادی را برای

منطقه بوجود آورده است، گفت: منطقه ما با شماری از چالش های جدی مواجه است که تروریزم عمده ترین آنرا تشکیل میدهد. پدیده شوم تروریزم و افراطیت به شکل سرسام آور در منطقه رشد نموده، ثبات و امنیت منطقوی را تهدید مینماید.

حامد کرزی خاطر نشان کرد، با وجودیکه ریشه ها و پناهگاه های تروریزم در آن سوی مرزهای افغانستان قرار دارد، کشور ما هنوز هم میدان جنگ برای مبارزه جهانی علیه تروریزم در بیشتر از یک دهۀ گذشته بوده است.
رئیس جمهور گفت: آنانی که تروریزم و افراطیت را منحیث وسیلۀ ای سیاست استفاده میکنند، باید درک کنند که این گونه تلاش ها هرگز به ثبات دایمی شان نمی انجامد.
رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که تعهد افغانستان برای پیشرفت صلح و رفاه در منطقۀ مشترک سازمان همکاری شانگهای، تزلزل ناپذیر باقی خواهد ماند.
رئیس جمهور افزود: ما خواهان تجارت، سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی بیشتر با حوزه سازمان همکاری های شانگهای هستیم. افغانستان نیازمند است تا به شکل کامل در اقتصاد منطقوی مدغم گردد،

زیرا این امر باعث ایجاد محیط مثبت اقتصادی باهم مرتبط میان  کشور های منطقه و گسترش صلح و ثبات میگردد.

حامد کرزی با اشاره به موقعیت مهم افغانستان در منطقه گفت: افغانستان جهت احیاء نقش تاریخی اش که همانا پل ارتباطی، بستر انرژی و راه تجارتی که همسایگان نزدیک و شرکای منطقوی ما را با هم وصل میکند به تمرکز های خود ادامه میدهد و عمیقاً باور داریم که ارتباطات منطقوی و ادغام اقتصادی از اساسات محرک های دراز مدت امنیت و رفاه مشترک اقتصادی منطقۀ میباشد.
رئیس جمهور، صلح و امنیت را بزرگترین آروزهای مردم افغانستان دانسته گفت که رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان بنیاد سیاست های داخلی و خارجی ما را تشکیل میدهد و دولت افغانستان هر نوع کوشش ممکن را برای ختم جنگ درکشور نموده است، اما موفقیت این پروسه به حمایت همسایگان و متحدین ما به ویژه به کشور برادر پاکستان ارتباط دارد.
حامد کرزی افزود: یک پروسه موثر صلح در افغانستان نه تنها برای امنیت افغانستان بلکه برای تمام منطقه سودمند است. ما از تمام دوستان منطقۀ ای و متحدین بین المللی خود میخواهیم که ما را در راستای آغاز پروسه عملی و موثر صلح و مذاکره حمایت فعال نمایند.

حامد کرزی در این اجلاس در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز اشاره نموده گفت: مردم افغانستان با اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری کشور، اشتیاق خویش را برای دموکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت نشان دادند، ما به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به زودترین فرصت ممکن امیدوار می باشیم و چشم براه مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید و حکومت شان هستیم.
قابل یادآوری است که کشور تاجکستان در سال جاری ریاست سالیانه سازمان همکاری های شانگهای را بر عهده داشت و در اجلاس امروزی ریاست سالیانه این سازمان در سال ۲۰۱۵ میلادی به کشور روسیه سپرده شد و قرار است پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در سال آینده در شهر اوفهء فدراتیف روسیه برگزار گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا