سیاست

* رئیس جمهور کرزی در کنفرانس سیکا: تروریزم جدی ترین تهدید را متوجه صلح و امنیت منطقه ساخته است

* رئیس جمهور کرزی در کنفرانس سیکا: تروریزم جدی ترین تهدید را متوجه صلح و امنیت منطقه ساخته است
* حامد کرزی: تنها با اعتماد و احترام متقابل به حاکمیت، تمامیت ارضی و همکاری صادقانه با یکدیگر می توان آینده مرفه و امن را به ارمغان آورد
کابل باختر/ 31/ ثور
چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری های متقابل و تدابیر اعتماد سازی در آسیا یا "سیکا" قبل از ظهر امروز با میزبانی شی جین پینگ رئیس جمهور چین، در شهر شانگهای آن کشور برگزار گردید.
به ا ساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این اجلاس حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز سخنرانی کرده و با اشاره به اهمیت این کنفرانس گفت که هدف این اجلاس در واقع ارتقا و تحکیم اعتماد میان کشور های منطقه و جهان بوده که به عنوان مبرم ترین نیاز عصر ما در تامین صلح و توسعه پایدار مطرح است.
وی گفت که در جهان امروزی که همکاری میان کشور ها به یک امر اجتناب ناپذیر مبدل شده است، تنها با اعتماد و احترام متقابل به حاکمیت، تمامیت ارضی و همکاری صادقانه میان کشور ها می توان آینده مرفه و امن را برای مردم این قاره به ارمغان آورد.
رئیس جمهور کرزی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری میان کشور های همسایه و منطقه، گفت: در حالیکه مساعدت های بین المللی به مردم افغانستان کمک کرده است تا به توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دست یابند، این نیز یک امر ثابت است که انکشاف و امنیت پایدار در افغانستان تنها می تواند با همکاری همسایه ها و کشور های منطقه تحقق یابد.
حامد کرزی افزود: افغانستان و تمامی منطقه امروز با تهدیداتی فرا ملی مانند تروریزم، افراطیت و جرایم سازمان یافته مواجه اند. در این میان، تروریزم به عنوان جدی ترین تهدید، صلح و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است.
رئیس جمهور کشور ضمن تاکید بر نیاز تلاش جمعی برای مبارزه با تروریزم و افراطیت گفت: حملات تروریستی اخیر در افغانستان، پاکستان و چین بیانگر آن است که شبکه های تروریستی امروز با نفوذ روز افزون خویش در منطقه ما ریشه گسترانیده اند. بنابرین، این حملات یکبار دیگر نیاز جدی برای انسجام تلاش های جمعی ما را در جهت یافتن پاسخ موثر به این پدیده مرگبار نشان میدهد. همچنان بر همه ماست تا آن دستگاه های دولتی را که از شبکه های تروریستی به عنوان ابزار سیاسی به منظور دستیابی به منافع و اهداف کوچک شان حمایت کرده، به آنها پناهگاه فراهم می کنند و از آنان حمایت مالی می نمایند، مورد نکوهش جدی قرار دهیم.
وی همکاری های منطقویی را در رسیدن به انکشاف و توسعه با اهمیت خوانده گفت: منطقه ما دارای ظرفیت های بزرگ رشد اقتصادی می باشد. همکاری های موثر و گسترده در عرصه های تجارت، ترانزیت، حمل و نقل و انرژی می تواند نقش بسزای را در تحکیم صلح و انکشاف منطقه ایفا نماید. در این خصوص، احیای راه ابریشم که افغانستان بخشی از آن می باشد می تواند به عنوان بستر مناسب، فرصت های بی سابقه ای را برای همکاری و همیاری ی مهیا سازد.
رئیس جمهور کرزی در این سخنرانی از نیروهای امنیتی کشور ستایش کرده گفت: ما توانستیم پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی از ناتو به نیروهای امنیتی افغان را قبل از موعد تعین شده آن تکمیل کنیم. امروز افغانستان دارای ۳۵۰ هزار نیروی توانمند امنیتی است که توانایی شانرا در تامین امنیت و دفاع از سرحدات کشور شان ثابت ساختند.
حامد کرزی افزود: در انتخابات اخیر افغانستان، حدود هفت میلیون افغان بدون هیچگونه هراس از تهدیدات به پای صندوق های رای رفتند. این اشتراک وسیع بیانگر اعتماد و باور مردم افغانستان به حکومت و نیروهای امنیتی شان است.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در اخیر سخنرانی اش گفت: بزرگترین افتخار برای من این بوده است که در رفتن به سوی آینده بهتر، به مردم خود خدمت کرده ام. ۱۲ سال قبل، که من در اینجا صحبت میکردم، افغانستان با چالش های عظیمی مواجه بود. اما امروز افغانستان متحول شده و کشوریست که به سوی صلح و رفاه راه گشوده است و این دستآورد ها بدون حمایت و همکاری دوستان منطقویی و بین المللی افغانستان ممکن نبود.
در این اجلاس به شمول حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، سران ۱۲ کشور جهان از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراتیف روسیه، داکترحسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان و نماینده گان عالی رتبه سازمان های بین المللی به شمول بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد نیز اشتراک داشتند.
گفتنی است که سیکا منحیث یک مجمع در سال ۱۹۹۲ میلادی به منظورگفتمان، مشورت و تحکیم فضای اعتماد ایجاد گردیده و در حال حاضر ۲۴ کشور در آن عضویت داشته و ۱۳ کشور عضو ناظر آن می باشند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا