گزارش ها

ما با مصیبت دیدگان ارگو چه کردیم؟

کابل باختر 14 ثور
ارگو تداعی کننده رنج وآلام آن مردم است که با ازدست دادن عزیزان شان دریک سانحۀ طبیعی روزهای دشواری را سپری میکنند.
طبیعت با هجوم خشمگین خود برروستایان آب باریک ، دراین ولسوالی بدخشان گروه عظیمی از مردم را دسته جمعی به زیرخاک پنهان کرد وآنانیکه زنده ماندند،  هستی وزندگی شان را مدفون شده یافتند اکنون مردم آب باریک ، مردمان محتاج نه بل مردم درمانده اند که به کمک های فوری انسانی نیاز دارند.
آنچه درارگو اتفاق افتاد بیانگر رنج یک قوم ویا یک محیط خاص نیست بل این درد وابسته به تمام مردم افغانستان ،مردم  که خود را یک ملت میدانند ورنج وخوشی شان را باهم تقسیم شده تلقی میکنند. مگر روند کمک رسانی به مردمان درمانده درارگو آنچنان که وضعیت منطقه ایجاب میکند، نیست حدود هفتصد خانواده در قریه آب باریک هنوزهم با خطرلغزش بخش دیگری از تپه قرار دارند  این خانواده  ها اکنون آواره اند که باید برای آنها کمک ومساعدت عاجل صورت گیرد ، درکنار این خانواده ها ورثۀ  قربانیان وشهدا سه صد خانواده دیگر است که آنها هیچ چیزی  برای ادامه زندگی ندارند، آب آشامیدنی درمحل فاجعه وجود ندارد، کمبود موادغذایی ،کمبود وسایل اولیه زندگی  محسوس است بالاتر از همه ایجاد شرایط مصوون زندگی  است که باید برای آن تدابیر  اتخاذ کرد .
رسانه ها از حضور شماری از  موسسات ونهادهای خیریه درمحل واقعه خبرداده اند ،همچنان نهاد های حکومتی  نیز دست به کارشده اند مگر این کمک ها نتوانسته ازمشکلات موجود بکاهد . رسیدگی به فاجعه  ارگو به کار وتحریک  بیشتر نیاز دارد کا روتحریک که افغانستان شمول باشد وهر شهروند این کشور درآن سهم داشته باشد، روند کمک رسانی  باید به گونه یی مدیریت واداره شود که هر شهروند کشورپاسخ این پرسش را نزدخود داشته باشد که من برای ارگو چه کردم.
ذبیح الله علم که خود دریکی از نهادهای  حکومتی مصروفیت رسمی دارد درپاسخ به این سوال که من برای ارگو چه کردم ؟ گفت پیشنهاد من به مقامات دولتی این است تا یک روزه معاش مامورین دولت به سود مردم ارگو جمعاوری شود ودر اختیار آنان قرار  گیرد.
عبدالقدیر زیارکش باشنده مکروریان سوم میگوید که او حاضر است چند جوره لباس خود وفرزندان اش را به ارگو بفرستند تا حداقل کمکی به آسیب دیدگان ارگو شود بالاتر از آن عبدالقدیر حاضر است که برای زخمی شدگان این حادثه خون بدهد وبه این ترتیب سهم شخصی خود را درکمک بامتضررین حادثه ارگو ادا نماید.
عبدالسمع وهاب مامور دولت هم عقیده با ذبیح الله علم است  او میگوید که دولت در پهلوی ماتم واعزای ملی باید نیم روزه عاید خود را به حساب  مصیبت دیدگان ارگو انتقال  دهد که معاش مامورین نیز میتواند بخش از این عواید باشد . او خواستار یک فراخوان عمومی دولت از مردم است،تا بمصیبت دیدگان را کمک نمایند ونهادی را مسوول جمعاوری کمک های مردم  سازد.
اوگفت : میتوان مصیبت دیدگان را به گونه های  مختلف از سپردن یک جوره لباس گرفته تا سپردن مقداری ناچیز باشد میتوان با مصیبت دیدگان کمک کرد.
دراینجا نقش تجار وسرمایه گذاران که به آنها تجارملی میگویند نیز برجسته است آنها باید پاسخ گویند که با آسیب دیدگان ارگو چه کردند وچه میکند .
خان جان الکوزی معاون اتاق های تجارت دراین رابطه دیروز به خبرنگار آژانس باختر گفت: یک اعلامیه  یی را توسط رسانه ها به نشر  سپرده ایم تا تمام تجار ملی وبین المللی به آسیب دیده گان ارگو بدخشان کمک نمائید.
ما دریکی از بانک ها حساب باز کردیم تا از این طریق پول جمع آوری وهرچه عاجل آنرا به مناطق  آسیب دیده بفرستیم اما تا هنوز هیچ کمک  به این حساب انتقال نیافته است .
همچنان دفتریونیما درکابل نیزغرض رساندن کمک به آسیب دیدگان اظهار آمادگی کرده وگفته بخش ازاین کمک ها به ساحه رسیده است .
عبدالولی نیازی نماینده مردم بدخشان درمجلس نمایندگان میگوید:رساندن کمک ها به آسیب دیدگان حادثه آب باریک ولسوالی ارگو ولایت بدخشان در ساعات نخست کار دشوار بود، اما  نهادهای  مدد رسان بازهم تلاش کردندتا کمک  های لازم را درچند ساعات پس از رویداد به محل برسانند اما مردم  محل به کمک  های بیشتر وجدی نیاز دارند.
وی گفت معاون دوم ریاست جمهوری که مسوولیت کمیته حالت اضطرار را دارد و روز گذشته  با ساحه رفته بود، مبلغ بیست میلیون افغانی را کمک کرد همچنان چهل هزار دالر از  سوی رئیس شورای عالی صلح ، بیست هزار دالر ازسوی عطا محمدنور والی ونزدیک به یکصدو چهل هزار دالر از سوی جنرال دوستم کمک  صورت گرفته است .
اوگفت درقسمت بیرون آوردن اجساد از زیرخاک با وجود تلاش های جدی هیچ جسدی بیرون آورده نشده ،چون عمق خاک بسیار زیاد  است  کار را برای وسایط کاری مشکل کرده است .
نیازی گفت درقدم نخست زمانیکه هیئت دولتی به محل رویداد رسید کمیسیونی را بخاطر بهبود روندکمک رسانی ایجاد کرده اند که متشکل ازوالی بدخشان رئیس اداره مبارزه با حوادث ،صفی الله مسلم نماینده مردم بدخشان درولسی جرگه یک نماینده ازشورای ولایتی بدخشان وشورای علمای بدخشان است که باید از روند انتقال ورساندن کمک ها نظارت نمایند و همچنان حساب بانکی نیز بخاطر جلب کمک های نقدی برای آسیب دیده ها  ساخته شده است .
باید گفت که تنها اعلام حمایت از مصیبت دیدگان ، اظهارتسلیت ویا همسویی با آنان نمیت واند مشکل را حل نماید.
باید هرشهروند پاسخ این سوال را باخود داشته باشد که او با ارگو چه کرد؟ 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا