سیاست

راین کراکر : شورشیان القاعده هنوزهم در افغانستان فعال اند عتیق الله امرخیل: امریکا درقبال افغانستان سیاست و پالیسی روشن ندارد

کابل باختر/ 13/ حمل

سفیر امریکا درکابل هشدار داده است که خروج زودهنگام غرب از افغانستان میتواند حضور القاعده را دراین کشور افزایش دهد و حملات مشابه به یازدهم سپتامبر کشور های غربی را تهدید خواهد کرد.

راین کراکر درصحبت با یک روزنامه انگلیسی گفته است که شورشیان القاعده هنوزهم در افغانستان فعال اند و هرگاه غرب بر خروج زود هنگام از افغانستان فکر کند حوادث مشابه به یازدهم سپتامبر شهر های کشورهای غربی راتهدید خواهد کرد او هشدار دادکه نباید در این رابطه عجولانه تصمیم گرفت بلکه برحمایت از افغانستان دوام داد.

 به گفته آقای کراکرافغانستان برای چندین سال به حمایت غرب نیازدارد.

اظهارات سفیر امریکا درکابل در حالی بیان میشود که سران ناتو دوسال قبل دراجلاس شان درلزبن پرتگال برخروج کلی نظامیان ناتو تا سال 2014 موافقه کردند مگر از آن زمان تاکنون مقامات غربی باری از خروج ازافغانستان سخن گفته اند و باری هم از ادامه حضور شان درافغانستان .

 اظهارات آقای کراکر در تداوم همین اظهارات است که میتواند سوال برآنگیزه باشد.

 جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل سیاسی میگوید امریکا درقبال افغانستان سیاست و پالیسی روشن ندارد ، سخن و گفتار آنان با عملکرد شان مطابقت ندارد.

باری نیروهای امنیتی افغان را چنان قوی و با مورال نشان میدهد و میگویند آنها توان دفاع ازکشور و تامین امنیت را دارند و باری دیگر میگویند که مشکل است تا نهادهای امنیتی افغان وظایف شان را به گونه درست انجام دهند آنها به آموزش و تجهیز بیشتر نیازدارند.

جنرال امرخیل اضافه داشت اکنون سفیر امریکا حضور غرب را درافغانستان  نیازچندین ساله میداند این گفته به این معنا است که غرب و درراس امریکا بر گونه درفکر ادامه حضور در افغانستان اند .

جنرال امرخیل میگوید افغانها به عنوان میزبان این حق را دارند تا بدانند که دوستان غربی شان چه موقف در قبال آنان دارند آنها باید یک سیاست معقول و قانع را درقبال افغانستان اتخاذ نمایند نه آنکه حرف ها و حرکات سردرگم داشته باشند مردم افغانستان صلح پایدار میخواهند و یک ثبات واقعی، این مکلفیت اخلاقی جامعه جهانی است تا به این خواست مردم افغانستان افغانستان رسیدگی نماید.

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی میگوید:" مشکل اساسی درافغانستان عدم تفاهم میان خود افغانها است هرگاه مابه تفاهم برسیم و یکدیگر راتحمل نمایم مشکل وجود نخواهد داشت هرگاه افغانها خود متحد شوند و کمک های جامعه جهانی را به گونه مطلوب مصرف نمایند ، اردوی و نهادهای امنیتی شان را به کمک جامعه جهانی تجهیزبدارند درآن وقت نه حرف از یازدهم سپتمبر خواهد بود و نه حرف های متضاد از سوی سیاسیون و دیپلومات ها."

 یک افسر اردوی ملی که نمیخواهد نامش گرفته شود میگوید دراین جای نیست که تروریزم هنوز هم به عنوان یک تهدید وجود دارد مگر حرف دقیق این است که تروریزم در افغانستان نیست رهبری افغانستان این حرف را بار ها گفته اند که نباید تروریزم و عوامل تروریزم را درقریه ها و شهر های افغانستان جستجو کرد این افغانستان است که قربانی تروریزم شده است و با آن عنوان یک پدیده صادر شده از خارج مبارزه می نماید بهتر است تا دوستان غربی به جای هشدار دادن ها به فکر تجهیز و حمایه از نهادهای افغان باشند و اعمال تروریزم را در آن طرف خط دیورند جستجو نمایند.

یک منسوب ادارات امنیتی افغانستان نیز این گفته را تکرار کرد تروریزم در افغانستان لانه ندارد بلکه این افغانستان است که شکار تروریزم شده است همان گونه که غربی ها به فکر جلوگیری از تکرار حادثه مشابه به یازدهم سپتمبر اند افغانها هم نمیخواهند که دچار حوادث دهه هفتاد شوند افغانستان به حمایت دوامدار نیاز دارد این حمایت تنها درحضور ادامه نظامیان خلاصه نمیشود همان گونه که اسامه در افغانستان نبود تروریزم نیز دراین کشور نخواهد بود هرگاه جامعه جهانی بخواهد افغانستان متکی به خود باشد و اعمال تروریستی به سرحدات آن راه نیابد پس از ماحمایت تسلیحاتی و اخلاقی نمایند.

آنچه دربالا بیان شد میرساند که مردم افغانستان از جامعه جهانی قاطعیت و یک پالیسی روشن میخواهند آنها باید در قبال افغانستان یک حرف واحد داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا