سیاست

رییس اجراییه با صدراعظم ازبکستان دیدار کرد

کابل باختر 10 قوس
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه امروز در حاشیۀ نشست سران حکومت‌های شانگهای در سوچی روسیه با  عبدالله عارف‌اوف، صدراعظم ازبکستان، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، در این دیدار، صدراعظم ازبکستان گفت که کشورش آماده است تا در زمینۀ حمل و نقل، صدور برق، راه‌اندازی خط آهن، مخابرات و بهره‌برداری از خدمات انترنتی، خدمات طبی و آموزش دانشجویان و روابط فرهنگی و بشری با افغانستان همکاری نماید.
آریپوف همچنان ابراز داشت که آن‌ها مصمم هستند که روابط بازرگانی و تجاری خویش را با افغانستان افزایش ببخشند و همچنان حجم صدور گندم به افغانستان را به ۵۰۰ تن افزایش دهند.
صدراعظم ازبکستان افزود که هفتۀ گذشته پروازهای مستقیم میان کابل و تاشکند پس از 20 سال آغاز گردید و این یک اتفاق بسیار مهم در روابط دو کشور می‌باشد.
وی با بیان این‌که آماده هستیم در شهر ترمز مرکزی برای آموزش افغان‌ها مراکز تحصیلی را در بخش‌‌های خط آهن و زبان ازبیکی تأسیس کنیم، گفت که اطمینان می‌دهیم که روابط نیک میان دو کشور توسعه و بهبود یابد.
سپس، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه ، ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با صدراعظم ازبکستان، گفت که در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های خوب در روابط کابل- تاشکند هستیم.
رییس اجراییه کشور با بیان این‌که حکومت وحدت ملی خواهان روابط نیک با تمام کشورهای منطقه است، خاطر نشان ساخت که افغانستان به روابط خویش با ازبکستان اهمیت فراوان قایل است.
داکتر عبدالله عبدالله، به سفر قریب‌الوقوع رییس جمهوری کشور به ازبکستان اشاره کرد و گفت که در این سفر قراردادهایی به امضا خواهد رسید که در گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تأثیر خواهد گذاشت.
رییس اجراییه کشور، خواهان افزایش روابط فرهنگی دو کشور شد و از روابط حسنه و تاریخی میان دو ملت به نیکویی یاد کرد.
داکتر عبدالله عبدالله از سرگیری پروازها میان کابل- تاشکند را استقبال کرد و گفت که این اقدام به توسعه روابط میان دو کشور می‌انجامد.
رییس اجراییه کشور، همکاری افغانستان و ازبکستان را در عرصۀ امنیت مهم خواند و گفت که مردمان افغانستان و ازبکستان دشمنان مشترک دارند و باید همکاری‌های امنیتی میان دو کشور افزایش یابد.
داکتر عبدالله عبدالله ابراز داشت که افغانستان خواهان عضویت دایمی در سازمان همکاری‌های شانگ‌های است و همکاری و حمایت شما را در این زمینه خواهان هستیم. ختم/ جاوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا