سیاست

وزرا دفاع کشورهای عضو ناتو در اجلاس اخیرشان که ديروز خاتمه یافت بر علاوه بررسي پیشرفت هاي جنگ در افغانستان توافق کردند که تلاش ها برای تجهیز و آموزش نیروهای افغان شدت بگیرد .

وزرا دفاع کشورهای عضو ناتو در اجلاس اخیرشان که ديروز خاتمه یافت بر علاوه بررسي پیشرفت هاي جنگ در افغانستان توافق کردند که تلاش ها برای  تجهیز و آموزش نیروهای افغان شدت بگیرد .

مبصر آژانس باختر مینگارد : اجلاس اخیر کشورهای عضو ناتو به روز پنجشنبه در شهر بروکسل بلجیم خاتمه یافت، دراین اجلاس برعلاوه وزراء دفاع ناتو مقامات وزراء دفاع آن کشور های كه خارج از دایره ناتو در افغانستان حضور نظامی دارند و وزیر دفاع  افغانستان نیز شرکت داشتند.

در اجلاس روی چهارچوب کاری ناتو در افغانستان بعداز 2014 میلادی و همکاری های ناتو با قوای امنیتی افغانستان بحث شد. شرکت کنندگان این اجلاس قبل از آنکه روی ادامه همکاری با افغانستان بحث کنند ادامه همکاری ناتو با این کشور را مستلزم همکاری دولت افغانستان با این پیمان دانستند، آنها گفته اند که همکاری آنها ارتباط مستقیم بر حکومتداری خوب، مبارزه با فساد، آزادی های مدنی، رعایت و حفظ حقوق زنان و برگزاری انتخابات عادلانه در افغانستان خواهد داشت.

حرف ادامه همکاری ناتو با افغانستان بعد از سال 2014 درحالی به میان میاید که قرار است ناتو بعد از سال  2014 در افغانستان تغيیر ماموریت دهد وعساکر این پیمان که بیشتر شان امریکایی اند از این کشور خارج شوند. با آنکه در اجلاس اخیر بروکسل روی این موضوع که چه تعداد ازعساکر ناتو بعد از سال 2014 درافغانستان باقی میماند بحث نشده، مگر اعضای ناتو وکشور های همکار این پیمان فیصله کردند تا برای آموزش وتجهیز نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان بیشتر فعال شوند. این حرف در کابل با استقبال  مواجه شد .

افغانستان به عنوان کشور که در بیشتر از سه دهه گذشته بزرگترین ضربات را از ناحیه مداخله های بیرونی و رقابت های ناسالم جهانی متحمل گردید، برای بر پا ایستاده شدن از هر کمک مشروع و قانونمند که هویت و اتوريته افغانها را احترام بگذارد استقبال میکند . دولت افغانستان قبلاً برای ایجاد یک حکومتداری خوب مبارزه با فساد اداری تا آن جائیکه مربوط به نهادهای افغان است اقدامات را انجام داده، از فعالیت جامعه مدنی، آزادی بیان و حقوق شهروندی حمایت نموده است و حضور زنان در صحنه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان تضمین شده است .

امروز آزادی بیان، رشد فعالیت های مدنی و سهم زنان درحیات سیاسی واجتماعی کشور جز فعالیت های بارز دولت افغانستان شناخته میشود که جامعه جهانی خود از آن به نیکویی یاد میکند پس این مناسب و عادلانه نیست تا ادامه همکاری ها با افغانستان کشور که خود سالها میدان نبرد ورقابت های سليقوي بیرونی بوده و تمام دار و ندار خود را در این کشمکش ناموزون از دست داده با شروط و شرایط همراه باشد .

ناتو در حالي در مورد آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان فيصله میکند كه قبلاً نيز اعضای اين سازمان در نشست های گذشته شان نیز برتجهیز وآموزش نیروهای امنیتی افغان تاکید داشته اند .

مگر با تاسف این روند سیر بطي داشته مسئله تجهیز و گسترش فعالیت نیروی هوایی کشور و تجهیز نیروهای دفاعی با اسلحه سنگین هنوز هم سوال برانگیز است امید میرود که تصمیم فیصله اخیر وزراء دفاع ناتو این پروسه را سریع سازد مگر نبايد تنها بر تجهيز و آموزش نيروهاي افغان تمركز داشت مردم افغانستان میخواهند کشورهای دوست وجامعه جهانی را بر حل این مشکل فرا خوانند که در کنار تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی کشور باید به موجودیت پناهگاه های هراس افگنانان در بیرون  از مرز های افغانستان نيز توجه شود با تاسف حمایت بیرونی از هراس افگنانان باعث گردیده تا القاعده و طالبان از همکاری و حمایت یکدیگر سود ببرند، خاتمه بخشیدن به تهدیدهای دوامدار تروریستی و پایان بخشیدن به خشونت های ناشی از آن تنها با از میان برداشتن لانه های تروریستی  از منطقه  امکان پذیر است که باید  جامعه جهانی به آن توجه نماید .

این درحالیست که نیروهای امنیتی افغان برای مسوولیت پذیری های امنیتی آماده میشوند در حال حاضر بیشتر از 80 فیصد اراضی کشور تحت پوشش این برنامه قرار گرفته، نیروهای امنیتی افغان در ساحات که مسوولیت های امنیتی را عهده دار شده اند توانسته اند از خود  درایت و شجاعت نشان دهند مقاومت آنها در برابر توطه های تروریستی، سرکوب تروریستان چند ملیتی در وردوج بدخشان، سنگین هلمند، پکتیکا، مانوگی کنر، کامدیش نورستان، پنجوائی  قندهار و جاهای دیگر ثابت ساخت که نيروهاي امنيتي افغان از مهارت، قوت ومورال بالا برخور دار اند هرگاه با یک عسکر  افغان در کوهپایه های بابا، سپین غر و جاهای دیگر صحبت شود او از نان، لباس و وسایل ميعشت گلایه ندارد چيز که او تقاضا مینماید تجهیزات جنگی است.

هر گاه این مشکل برطرف گردد تهدید های تروریستی در منطقه مهار خواهد شد  و افغانستان امن و پل ارتباط میان فرهنگ ها و تمدن ها خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا