جامعه

برای بار نخست «اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا» در افغانستان ایجاد شد

کابل ٩عقرب  باختر
استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوردیروز  در محفل معرفی لعل الدین آریوبی رئیس جدید نهاد تازه تأسیس شده «اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا» تأکید کرد که این اداره باید  گامهای عملی و جدی را در مبارزه با فساد و ایجاد اصلاحات بردارد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون رئیس جمهور در رابطه به جایگاه معلولین گفت: «این گروه‌ها دارای خصوصیاتی هستند که معمولا به خاطر رویدادهای جنگی، خشونت، یا حوادث طبیعی و غیر طبیعی دچار مشکلات و نارسایی و یا ناتوانی‌های جسمی یا روانی شده اند و از این جهت در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند.»
استاد دانش با اشاره به جایگاه شهدا در فرهنگ و تاریخ سیاسی کشور یاد آور شد که شهدا در واقع قهرمانانی اند که برای دفاع از استقلال کشور در مقابل خارجی‌های متجاوز و مزدوران داخلی آنان مبارزه کرده و در راه حفظ جان، نوامیس و عزت مردم جان خود را فدا کرده اند و این وظیفه دولت و ملت است که از عزت، حرمت و جایگاه آنان پاسداری کند.
وی اشاره کرد که معلولین امروزه در همۀ جوامع مخصوصاً در افغانستان رقم درشتی اند و این گروه انسان‌های شریفی اند که بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند و از هر جهت شایسته حمایت بی‌دریغ و همه جانبه دولت و مردم هستند.
معاون رئیس جمهور یاد آور شد که با همۀ تلاش‌های بین المللی، هنوز هم کاستی‌های زیادی در سطح جهانی وجود دارد که باعث محرومیت معلولین از حقوق اساسی آنان شده است و در افغانستان نیز متأسفانه علی رغم کوشش‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته، گزارش‌ها در مورد معلولین چندان رضایت بخش نیست.
معاون رئیس جمهور گفت که حکومت با ایجاد یک اداره مستقل به نام «اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا» گام بزرگی برای حفظ حرمت، جایگاه انسانی، تأمین حقوق و امتیازات معلولین برداشته است که این تصمیم با الهام از کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت اتخاذ گردیده است.
استاد دانش از این اداره خواست که اصلاحات لازم را در سازوکارهای اداری خود اعمال نماید تا هم از فساد و سوء استفاده‌های موجود جلوگیری شود و هم با استفاده از تکنالوژی، بیومتریک و دیتابیس جامع، خدمات به موقع و مؤثر برای معلولین ارائه گردد.
وی با اشاره به گزارش‌های که در سال‌های گذشته حاکی از موجودیت 50 هزار معلول خیالی بود گفت که این واقعات زشت‌ترین جنایت و بدترین سرقت از حق بخشی از انسان‌های جامعه است که اداره جدید باید علیه آن مبارزه کند.
معاون رئیس جمهور در مورد رسیدگی به حقوق و امتیازات ورثه شهدا و افراد دارای معلولیت افزود که هنوز هم در قوانین، طرزالعمل‌ها و پروسیجرهای مربوطه کاستی‌های زیادی است که اداره جدید مکلف است در مطابقت با کنوانسیون ملل متحد، اسناد تقنینی مربوطه را اصلاح کند.
همچنین در این برنامه فیض الله ذکی وزیرکار و امور اجتماعی نیز ایجاد این اداره را یک گام نیک و پسندیده دانسته گفت که وزارت کار و امور اجتماعی در پروسه انتقال و دیگر امور مربوطه، همکاری می‌کند.
در پایان، رئیس جدید ادارۀ ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا از تصمیم حکومت اظهار قدردانی کرد و وعده داد که تلاش می‌کند مسؤولیت‌هایش را به درستی انجام دهد.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا