سیاستTOP

رییس جمهوری: مهاجرین و دیاسپورا جزء لاینفک ملت و سرمایۀ ملی ما اند

کابل /30 جوزا /باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری امروز در مراسم تجلیل از روز پناهندگی گفت مهاجرین و دیاسپورا جزء لاینفک ملت و سرمایۀ ملی ما اند.
بعه اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر؛در این مراسم ابتدا وزیر مهاجرین و عودت کنندگان صحبت کرد و گفت که در خصوص ارائه خدمات به عودت کنندگان و رسیدگی به بیجاشدگان داخلی متعهد استیم و با تمام توان خود به خاطر تامین حقوق بشری آنان تلاش می کنیم .
سپس معاون نمایندۀ خاص ملل متحد برای افغانستان و نمایندۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، گفتند که بیجاشدگی در چهار دهۀ گذشته میلیون ها افغان را آسیب رسانیده و عوامل مهم آن حوادث طبیعی، فقر مزمن و تداوم جنگ ها می باشد.
آنان با تاکید بر کاهش خشونت ها در افغانستان، بر تداوم حمایت شان از تلاش های حکومت در زمینه های مارکیت سازی، اعمار صلح و دولت سازی در چارچوب پلان انکشافی صلح تاکید کردند. همچنان تعهد شان را در خصوص رسیدگی به مشکلات عودت کنندگان و بیجا شدگان و ادغام مجدد آنان ابراز کردند.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری در این مراسم، گفت که مهاجرین و دیاسپورا جزء لاینفک ملت و سرمایۀ ملی ما می باشند و بر مبنای قانون اساسی، حق افغان بودن هیچ شهروند افغانستان سلب شده نمی تواند.
وی با یادآوری از نقش موثر دیاسپورا در برنامه های انکشافی، افزود که بحث مهاجرت بدون دیدگاه واضح و توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است، صورت گرفته نمی تواند.
رییس جمهوری با اشاره بر اینکه جامعه بین المللی به طالبان حیثیت سیاسی داده است، تاکید کرد که طالبان مسوول ادامه جنگ اند و همه روزه تاسیسات عام المنفعه را تخریب و افراد ملکی را هدف قرار می دهند.
وی افزود که این جنگ تحمیلی غیر مشروع از سوی طالبان، باید از طرف منطقه و جامعه بین المللی تحریم و محکوم شود.
رییس جمهوری از کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و ایران خواست که در رابطه به نقش فعال شان در ایجاد ثبات و صلح پایدار و عادلانه در افغانستان تعلل نکنند.
رییس جمهوری کشور افزود که هشت برنامه ملی تحت دیزاین و در حال تطبیق شدن است و کمک های بین المللی در این خصوص باید نتیجه محور باشد، نه پروسه محور.
رییس جمهوری در اخیر سخنانش ایجاد شرایط مناسب برای برگشت مهاجرین را وظیفه دولت خواندو گفت: تعهد ما این است که مهاجرین و دیاسپورای افغان بخش مهم، باعزت و سرمایۀ بزرگ است و باید از این سرمایه تمام افغان ها مستفید شوند.بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا