گزارش ها

کابل ناامن تر شده است // والی کابل مورد حمله قرار گرفت

کابل/  ۱۹ اسد/ باختر
وضعیت امنیتی در کابل  نگران کننده است، فعالیت روز افزون گروه طالبان در شماری از ولسوالی های کابل به این نگرانی ها افزوده است.
این نگرانی بعد از آن جدی شد که والی کابل دو روز قبل در نزدیکی منزلش در ولسوالی شکردره هدف حمله گروهی از مهاجمان مسلح قرار گرفت.
مهاجمان در یک کوه مشرف به خانه والی جابجا شده بودند.
با آٖن که در این رویداد به محمد یعقوب حیدری آسیب نه رسید مگر یک عضوی امنیتی جانش را از دست داد.
منابع نزدیک به والی کابل ،طالبان را عامل این رویداد معرفی کرده اند.
رویداد  اخیر نمایانگر آن است که در کابل هیچکسی مصوون نیست، حتا کسانی که به شدت از آنان حفاطت می شود.
حضور روز افزون گروه های هراس افگن در شماری از ولسوالی های کابل یک هشدار جدی است، اگر به این معضل رسیدگی نشود، ولسوالی ها چه که پایتخت هم دچار مشکلات پیچیده امنیتی خواهد شد .
تنها حادثه عصر روز جمعه در شکردره نیست که نشان می دهد  امنیت در اطراف کابل شکننده است.
در روز های اخیر ولسوالی شکردره گواه چندین حادثه ضد امنیتی بوده است .
در کنار شکردره، ولسوالی های استالف، قره باغ، میربچه کوت … هم گواه تحرکات مسلحانه افرادی بوده است که خود را وابسته به طالبان می دانند.
نیروهای امنیتی هم از شکل گیری شبکه های ضد امنیت درشماری ولسوالی های کابل سخن گفته اند.
درگیری نیروهای امنیتی با اعضای یک شبکه تروریستی در ماه رمضان  در قریه کجکین شکرده نشان داد که در کنار گروه های مسلح وابسته به طالبان، گروه های تروریستی و استخباراتی دشمن هم در شمالی حضور دارند.
در ولسوالی های جنوبی و شرقی کابل هم وضعیت نگران کننده است .
طالبان در بخش هایی از ولسوالی های موسهی،خاک جبار،سروبی، ده سبز… حضور دارند و در پغمان هم از فعالیت های تروریستی خبر های نگران کننده وجود دارد.
مسوولان نهاد های امنیتی با جدی گرفتن مساله امنیت در پایتخت و حومه های آن تا کنون چند بار برنامه های امنیتی را تجدید نظر کرده اند،از آوردن اصلاحات در این نهاد ها سخن گفته اند، تغییرات کادری به میان آمد مگر وضعیت همچنان شکننده است.
کار شناسان نظامی می گویند که مساله امنیت در کابل بیشر با دید سلیقه یی  و منفعتی دنبال می شود.
دخالت های سیاسی و تقرر های فرمایشی در نهاد های امنیتی باعث شده است که این نهاد کارایی لازم نداشته باشند.
همچنان مسسولان نتوانسته اند که برای تقویت بخش های کشفی و استحباراتی ظرفیت سازی کنند در حالی که تقویت بخش استخبارات می تواند بسا از مشکلات را حل کند.
در کنار تقویت این بخش، باید به مسایل تخنیکی و لوژستیکی در نهاد های امنیتی و دفاعی بیشتر توجه شود  و برنامه میثاق امنیتی باید پیگیری شود در حالی که  این برنامه شکل نمادین به خود می گیرد و پیگیری آن سست و ضعیف است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا