سیاست

رییس جمهوری با شماری از بزرگان خیبرپختون‌خوا و بلوچستان دیدار کرد

کابل/ ۲۱حوت/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، صبح امروز با بزرگان خیبرپختون‌خوا و بلوچستان که به هدف اشتراک در مراسم تحلیف رییس جمهور به کابل آمده بودند، در ارگ دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ ابتدا، آفتاب احمدخان شیرپاو، فرحت‌الله بابر، افراسیاب خټک، بشیراحمد بلور، محمودخان اچکزی، محسن داور و بشرا گوهر صحبت کردند و پیروزی رییس جمهور غنی را برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفتند.
بزرگان متذکره همچنان از سخنرانی رییس جمهور در مراسم تحلیف و استقامت وی هنگام حملات راکتی بالای این مراسم، قدردانی کردند. آنان با اشاره به تلاش های رییس جمهور غنی در خصوص صلح، گفتند که صلح آرزوی مشترک همۀ ماست و تلاش های که به رهبری شما در این راستا انجام می شود، قابل قدر است و این تلاش ها باعث تامین صلح پایدار، ثبات و پیشرفت در افغانستان خواهد شد. 
سخنرانان افزودند که امنیت در افغانستان برای منطقه و به خصوص برای خیبرپختون‌خوا و بلوچستان که از جنگ و تروریزم آسیب دیده اند، ارزش خاص دارد. افغان ها در چهل سال گذشته مشکلات زیادی را متقبل شده، قربانی داده اند و این فداکاری ها به افغانستان امنیت را خواهد آورد.
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری با خوش آمدید به بزرگان نامبرده، گفت که افغانستان خانۀ مشترک همۀ ماست و قلباً از حضور شما تشکر می کنم. وی افزود که در مذاکرات صلح بالای جمهوریت و حقوق زنان، هیچ گونه معامله صورت نمی گیرد.
وی با تاکید گفت که اتحاد، کلتور، فرهنگ و روابط افغان ها حفاظت خواهند شد و برای هیچ کسی اجازه نخواهیم داد که تحت عناوین مختلف، میان ما اختلاف ایجاد کند.  ما به خاطر مردم و بزرگان قومی که در آن سوی خط دیورند به دلیل جنگ و تروریزم رنج دیده اند و کشته شده اند، ناراحت هستیم.
رییس جمهوری به بزرگان خیبرپختون‌خوا و بلوچستان خوش آمدید گفت و افزود که سرنوشت ما و شما یکی است. افغانستان باثبات، مقتدر و دارای اقتصاد خوب، بالای امنیت خیبرپختون‌خوا و پلوچستان تاثیر مثبت دارد.
رییس جمهوری گفت که ما باید به صورت مشترک به خاطر از بین بردن خشونت تلاش کنیم. افغانستان باثبات و متکی به خود، به نفع همه است. وی افزود که پاکستان باید به چشم همتا به افغانستان ببیند. ارادۀ مردم افغانستان پذیرفته شود و به رهبری افغانستان دست دوستی، امنیت و ترقی بدهند.
رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت مردم افغانستان، گفت که مردم ما بزرگترین سرمایه است. این ملت در بند گذشته نیست، به آینده فکر و تمرکز می کند. وی افزود که آغوش افغان ها بزرگ است، دوسال قبل زمانی که آتش‌بس اعلان کردیم و طالبان به قریه‌جات و شهرها آمدند، هیچ کس با آنان رفتار نادرست نکرد.
رییس جمهور با تاکید گفت که حقوق زنان بستگی به قانون اساسی و جمهوریت دارد، برای محافظت از آن و تقویت جمهوری، ارادۀ ما قوی است. جنگ و خشونت چهل ساله را باید به شکل اساسی ختم کنیم.
رییس جمهور غنی گفت که صلح پایدار و با عزت، اساسی‌ترین خواست مردم ماست، اما باید اطمینان داشته باشیم که این صلح سرآغاز یک جنگ دیگر نیست. ما اراده، نیت، طرح و ظرفیت برای صلح داریم.
رییس جمهور کشور در اخیر سخنانش گفت که خسارات جنگ را در پنج سال آینده جبران خواهیم کرد. ما کشور ثروتمند و ملت عظیم داریم. افغان ها دیگر مهاجر نخواهند شد، دست شان پیش کسی دراز نمی شود و این وطن باثبات و آباد خواهد شد. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا