سیاست

سفیر چین درکابل: ما صفحه جدیدی را درمناسبات با افغانستان باز میکنیم

کابل باختر/ 9/ میزان
شصت وپنجمین سالگردتاسیس جمهوری خلق چین شام دیروز با حضور مقامات عالی رتبه دولتی و خبری آن کشور در تالاربزرگ خلق پکن برگزار شد .
این روز برای مردم افغانستان به عنوان کشور همسایه حایز اهمیت است زیرا چین یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در افغانستان است .
به گزارش آژانس باختر ، سی چین پینگ رییس جمهوری خلق چین در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود گفت، در شصت وپنج سال گذشته ، چین از لحاظ نیروی تولیدی قدرت جامع به پیشرفت جهشی رسیده و سطح زندگی مردم به طور چشمگیری ارتقاء یافته است.
او افزودکه چین با پایبندی بر سیاست مستقل و عدم وابسته گی و عدالت ، همواره درکنار کشورهای در حال توسعه جهان ایستاده و برای حفظ صلح و توسعه مشترک تلاش کرده است.
او از همه مردم ملت چین خواست برای پیشرفت  و توسعه ملت تلاش کنند.
درهمین حال سفیر چین مقیم کابل با صدور اعلامیه یی در رابطه به روز ملی جمهوری خلق چین دراعلامیه گفته است که شصت وپنج سال اخیر به عنوان سیر عظیم در مسیر تلاش این کشور ثبت شده و این کشور با افتخار شاهد نو سازی ملت اش بوده است.
او پیرامون روابط نیک و دوستانه میان جمهوری خلق چین و افغانستان نیز اشاره نموده است که امسال یک سال بسیار مهم برای توسعه روابط افغانستان وچین به حساب می آید رهبران این دوکشور مکرراً یکدیگر را ملاقات کردند که این گونه دید وادید ها روابط هردو کشور را به سوی یک مرحله بالا می کشاند.
درمرحله بعدی چین آرزو دارد که درکنار حکومت جدید افغان ها کار نماید او اضافه کرده جنوری 2015 به عنوان شصتمین سالگرد تاسیس روابط سیاسی میان دوکشور حساب میشود روابط افغانستان – چین وارد مرحله جدید گردیده که تاریخی باقی می ماند.
سفیر چین درکابل در ادامه گفته است ما آماده هستیم که درکنار افغانها برای همکاری های دوجانبه دست بدهیم و برای همکاری های دوستانه بین دوکشور یک صفحه جدید را بازکنیم .
چین یکی از کشورهای کمک کننده در تحول جدید افغانستان پس از سال 2002 نقش محوری در راستای سرمایه گذاری تامین صلح و بهبود روابط میان کشورهای همسایه و منطقه درافغانستان داشته است.
اما امنیت هنوز به عنوان یک نگرانی در افغانستان مطرح است و سرمایه گذاران چینی را نگران ساخته به خصوص در پروژه سه ملیارد دالری مس عینک سایه افگنده است.
قرار داد پروژه مس عینک امضاء شده است اما کار بالای آن متوقف است که باعث تاخیر در پروژه پر درآمده گردیده است .
معدن مس عینک یک پروژه بزرگ است و این معدن یکی از بزرگترین معادن جهان محسوب میشود و چین در استخراج این معدن سرمایه گذاری عظیمی کرده است.
چین همچنان به نقش سازمان های همکاری های شانگهای در بسیج همکاری کشورها برای مبارزه با تروریزم ارزش و اهمیت بیشتر میدهد.
در ماه حوت سال جاری کنگرۀ ملی مردم چین لایحه ای را تصویب کرد که بنای حقوقی محکم ، برای همکاری و راه اندازی عملیات های مشترک ضد تروریستی ، کشورهای عضو سازمان شانگهای فراهم میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا