تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های غیر حکومتی در کابل چهار شنبه 15 قوس

 

کابل15 قوس باختر

شماری از روزنامه های چاپی کابل که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی  به بحث روی  مسایل مختلف در کشورپرداخته اند.

روزنامه ماندگار  در صفحه اول زیر عنوان( طالبان منتظر 2014و هجوم به کابل نیستند) از قول رئیس شورای  عالی صلح نگاشته است.

رییس شورای عالی صلح به یکی از نویسنده گان روزنامه فارین  پالیسی  گفته است که طالبان پس از امضای پیمان راه بردی میان کابل وواشنگتن، نامید شده اندودیگر منتظر سال 2014و هجوم به کابل نیستند.

روزنامه 8صبح در صفحه سوم تحت عنوان( خبر نگاران رسانه های غزنی راترک میکنند) نوشته است شمار ی ا ز خبرنگاران زن در ولایت غزنی میگویند بنابرمشکلات امنیتی و محدودیت های اجتماعی نمیتوانند در رسانه های محلی این ولایت کار کنند.

روزنامه سروش ملت در صفحه اول  زیرعنوان( ناتو نباید بعداز خروج از افغانستان، خلای امنیتی به جا بگذارد) نگاشته است.

وزیر خارجه پاکستان  حناربانی  کهر میگوید کشورش از ناتو و کشورهای دیگر عضو این پیمان انتظار دارد که بعد از خروج نیروهایشان از افغانستان دراین کشور  خلای امنیتی را به جا نگذارند.

خانم کهر که دیرو زدر بروکسل با اعضای پارلمانی  ارو پا ملاقات کرد گفت، در ختم سال 2014 انتقال مسوولیتهای امنیتی به نیروهای افغانی ، باید به شکل مسوولانه صورت گیرد.

روزنامه وحدت در صفحه هشتم تحت عنوان( قرارداد احداث بند برق مانوگی کنر امضا میشود) نوشته است . وزارت انرژی و آب افغانستان ابراز امید  واری میکند که تاسه هفته آینده قراردادکار احداث بند برق مانو گی در ولایت کنر را به یکی از کمپنی های برنده به امضا میرساند.

روزنامه انصاف در صفحه سوم زیرعنوان( برق در ازبکستان، تاریکی چند روزه در کابل) نگاشته است بیش از چهار روز است که پایتخت و چندین شهر کابل کشور با خاموشی روبروشده و مشخص هم نبوده که بگوید  دلیل این بی برقی، مصر ف زیاد برق است یا عوامل تخنیکی.

مسوولین شرکت برشنا علت قطع برق چند روزه در برخی از شهر های کشور را قطع لین در ازبکستان گفته اند. شهرهای یادشده بابرق وارداتی ازبکستان تامین میشوند.

روزنامه آرمان ملی در برگ نخست خود زیرعنوان ( تاجران سود پرست توجه کنید) نوشته است ، از مدت ها قبل در مورد  مهار کردن نرخ مواد سوختی اعم از گاز مایع، نفت، چوب،ذغال سنگ و ذغال بلوط به دولت و نهادهای مسوول پیشنهاداتی داده بودیم.

قصد ما اذیت و آزار  دولت  محترم نبوده بلکه میخواستیم به ناتوانی  های اقتصادی مردم فقیر کشورخویش اشاره کنیم، که اگر بازار را بگذارید  که بادست های آزمند تاجران سودپرست و بازار یان حریص تر از آنان بچرخد، حال ابتر این بینوایان برتر از هر زمستانی خواهد شد.

هفته نامه اندیشه در صفحه سوم تحت عنوان ( به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، مبازره با خشونت علیه زنان، از حقیقت تا شعار) نگاشته است.

بیست و پنجم نوامبر مصادف است با روز بین المللی حذف خشونت علیه  زنان، عده زیادی از دنیای پیشرفته این  شعاررا سرداده انداما هنوز کار عملی دراین قسمت که بتواند سبب بهبود اوضاع زنان از نظر کاهش خشونت علیه  آنان گردد به چشم نمی خورد  و این قشر محروم همچنان در قید  اسارت ها باقی مانده اند. هنوز یک تعریف مشخص  خشونت علیه زنان ارایه  داده نشده است.

به همین ترتیب برخی از روزنامه های دیگر به نظر و تبصره پیرامون وقایع پرداخته دید گاه خود و خوانند گان شان را در باره مسایل مختلف منعکس ساخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا