گزارش ها

یک پاکستانی خود را نماینده طالبان در نشست اندونیزیا خواند

کابل باختر 30 ثور
یک روحانی پاکستانی که در نشست سه جانبه علمای دینی افغانستان ٬ اندونیزیا و پاکستان در اندونیزیا  شرکت کرده بود، میگوید که او نماینده طالبان در این نشست  بود و از موضع آنان دفاع کرده است .
مولوی انوارالحق حقانی، مسؤول مدرسه حقانی و برادر مولانا سمیع الحق، رهبر جمعیت علمای پاکستان مشهور به  پدر معنوی طالبان، در اظهارات تازه خود می‎گوید او بود که اجازه نداد تا از طالبان در اعلامیۀ نشست اندونیزیا نامی برده شود و یا در بارۀ جنگ طالبان در افغانستان فتوایی صادر شود.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد: مولوی انوارالحق حقانی، مسؤول مدرسۀ حقانی پاکستان یکی از شرکت کننده گان نشست عالمان دین در اندونیزیا، حضور علمای پاکستانی را  در این نشست  نماینده‌گی از طالبان می‌داند.
مسؤول مدرسۀ حقانی پاکستان، در یک پیام ویدیویی که ساعاتی پس از اختتام نشست عالمان دین در شهر بگور اندونیزیا نشر شده است، می‌گوید او بود که اجازه ندادند تا در این نشست از طالبان نام برده شود و یا فتوایی در بارۀ جنگ افغانستان صادر شود.
او در این باره می‎افزاید: «در تمام بحث ها نه موضوع آتش بس بود و نه هم موضوع کدام فیصله و نیز ما اجازه ندادیم که از طالبان نام برده شود.
در همین حال آگاهان مسایل سیاسی، ملایان پاکستانی را ابزار دست سازمان استخابارات این کشور می‌دانند و می‌گویند که نباید هیچ گاهی به آنان اعتماد کرد.
این اظهارات نشان دهنده آن است که گروه طالبان یک گروه وابسته است و مستقل عمل نمی کنند و حلقاتی در پاکستان که خود ٫ ساخته استخبارات آنکشور اند طالبان را رهبری میکنند.
گفته های این روحانی پاکستانی  ثابت ساخت که این پاکستان  است که طالب را زاده است  طالبان یک نام اند مگر اداره آنها همچنان با پاکستان میباشد،این گفته های حقانی این پیام را میدهد اگر حرفی با طالبان دارید با پاکستان مطرح سازید طالب یعنی پاکستان، حقانی با این گفته این مساله را وضاحت بخشید که طالبان افزار وحربه در جنگ نیابتی پاکستان علیه افغانستان اند تا زمانیکه پاکستان به منافع خود در افغانستان ومنطقه نه رسد طالبان در صحنه سیاسی ونظامی افغانستان حفظ خواهند شد و طالبان هیچگاه تا آنکه میل پاکستان نباشد به گفتگو های سیاسی آماده نمیشوند.
پس طالبان یک افزار در دست پاکستان است و این که ما بنام طالبان تند رو و میانه آنها را از هم جدا میکنیم یک خود فریبی است .
باید گفت عالمان دین افغانستان، پاکستان و اندونیزیا هفتۀ پیش، برای نخستین بار در شهر بگور اندونیزیا زیر یک سقف گرد آمدند و در یک اعلامیۀ مشترک، حمله های انتحاری و انفجاری را مخالف تمامی آموزه های دین دانستند و نیز افزون بر پشتیبانی از طرح صلح کابل با طالبان، از تمامی طرف های درگیر در افغانستان خواستند تا رو در رو به گفت وگو بنشینند. مگر طالبان به عنوان یک گروه تروریست  که خود مسوولیت صد ها حادثه تروریستی ٬ انتحار و انفجار رابه عهده گرفته اند تروریست ندانست و در قبال آنها حاشیه روی صورت گرفت این نشان میدهد که منافع دولت پاکستان از مجرای طالبان رعایت شد.  ختم فرشته ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا