سیاست

جلسه نوبتی شوراي وزیران

 

شوراي وزيران ، از اقدامات وزیر اطلاعات و فرهنگ، والی غزنی ، کمیسیون موظف شهر غزنی و کمیسیون امنیتی تحت ریاست معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله مبنی بر اتخاذ تدابیر خاص تشریفاتی و امنیتی درمراسم اعلام غزني به حيث پايتخت فرهنگ اسلامي تمجید كرد

كابل باختر 26 حمل

جلسه نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانة بر گزار شد.

به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به آژانس باختر،

ابتدأ، شورای وزیران تجلیل شایسته شهر غزنی را به حیث پایتخت فرهنگ اسلامی و شهر صلح و دوستی که به روز شنبه مورخ 24 حمل به حضورداشت نماینده خاص سازمان آیسیسکو و به اشتراک اعضای کابینه، رئیس مشرانو جرگه، سناتوران، وکلای ولسی جرگه، تعدادی از سفرا و وزرای فرهنگ کشور های اسلامی، نماینده گان و متنفذین ولایات و جمع کثیری از اهالی شهر غزنی افتتاح گردید، مورد ستایش قرار داده و از اقدامات وزیر اطلاعات و فرهنگ، والی ولایت غزنی و کمیسیون موظف شهر غزنی و کمیسیون امنیتی تحت ریاست معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله مبنی بر اتخاذ تدابیر خاص تشریفاتی و امنیتی در این محفل تمجید و قدردانی بعمل آورده و این تدابیر را مظهر اراده قوای مسلح در امر تحکیم صلح و تامین امنیت ملی کشور دانست.

سپس شورای وزیران به منظور ارایه خدمات انکشافی و ادامه کار احیا و بازسازی در مناطق سرحدی کشور، وزارت های مالیه، معارف، صحت عامه و احیاء انکشاف دهات را موظف نمود تا در احداث مکاتب؛ کلنیک های صحی،احداث و ترمیم سرک ولسوالی های سرحدی از جمله ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار اقدام عاجل نموده و همچنان وزارت اطلاعات و فرهنگ موظف گردید تا به همکاری والی ولایت ننگرهار در احداث تعمیر کتابخانه در شهر جلال آباد اقدام نماید.

متعاقباً به وزیر مالیه وظیفه سپرده شد تا با در نظر داشت وضع مالی کشور گزارش جمع آوری عواید ملی را توام با صرفه جویی در مصارف و افزایش عواید دولت ترتیب و به جلسه بعدی شورای وزیران ارایه نماید.

همچنان وزارت مالیه موظف گردید تا وجوه اختصاص یافته قرار داد ساختمان میدان هوایی ولایت دایکندی را به دسترس وزارت ترانسپورت و هوانوردی قرار داده و وزارت های معارف و امور شهرسازی در احداث مکاتب و طی مراحل ماستر پلان آن ولایت اقدام نماید.

طبق اجندآ طرح قانون، مبارزه علیه تطهیر پول و عواید ناشی از جرایم و طرح قانون مبارزه علیه تمویل تروریزم توسط وزیر عدلیه به جلسه مطرح شد.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه بالای مواد این قوانین با در نظر داشت منافع ملی و مصونیت امور مالی کشور، نظریات و پیشنهاد های اعضای کابینه و کنوانسیون های مرتبط که افغانستان به آن ملحق گردیده، کمیتة تحت ریاست وزیر عدلیه به اشتراک وزیر مالیه، رئیس کمیته عدلی و قضائی ریاست جمهوری، مشاور رئیس جمهوری در امور کنترول و تفتیش و رئیس عمومی دافغانستان بانک را موظف نمود تا قوانین متذکره را طبق تذکر جلسه بازنگری و طرح توافق شده را به جلسات بعدی شورای وزیران ارایه نمایند.

متعاقباً شورای وزیران محمد یاسین عثمانی مشاور رئیس جمهوری در امور کنترول و تفتیش و رئیس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی فعالیت های مبارزه علیه فساد اداری را موظف نمود تا گزارش نظارتی کمیته مک (MEC)  در مورد قرار داد پروژه های انکشافی و امور لوژستیکی موسسات خارجی را ترتیب و به ریاست جمهوری ارایه نماید.

در بخش دیگر اجندا، طرح تجدید شده پروژه تجلیل نوروز سال 1393 توسط وزیر امور شهرسازی به جلسه مطرح و بخاطر تطبیق آن معادل مبلغ پنج ملیون دالر را پیشنهاد نمود.

شورای وزیران به وزیر امور شهر سازی و کمیسیون موظف وظیفه سپرد تا نقشه ساختمان تعمیر را در تپه پغمان طبق تذکر جلسه تصحیح و بعد از تائید ریاست جمهوری در تطبیق آن اقدام نماید.

در ادامه طرح مشترک اداره مستقل ارگانهای محلي و ولایت کابل در مورد ایجاد مجتمع اداری ولایت کابل توسط والی کابل به جلسه مطرح و خاطر نشان گردید که این طرح در منطقه تره خیل عقب قصبه خانه سازی بالای زمین موازی 487 جریب به خاطر احداث مجتمع اداری، تعیین حدود ولسوالی های چهارده گانه ولایت کابل، ایجاد شهرک های رهایشی و پارک های ملی در این ولسوالی ها ترتیب گردیده است.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه طرح احداث متجمع اداری ولایت کابل را که شامل شهرک های رهایشی و پارک های ملی در ولسوالی ها میباشد، در قاعده مورد تائید قرار داده والی کابل را موظف نمود تا به همکاری وزارت امور شهر سازی، اداره مسقل ارگانهای محلي، شاروالی کابل و اداره کابل جدید، ماستر پلان و پلان های تفصیلی این ساحه را به همکاری وزارت های ذیربط با در نظر داشت ضرورت های عینی و فیصدی رشد نفوس در ولسوالی ها در مطابقت با ماستر پلان شهر کابل توام با تدارک منابع مالی آن، ترتیب و به جلسات بعدی شورای وزیران ارایه نماید.

همچنان به ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران وظیفه سپرد تا ملکیت این ساحه را که قبلاً غرض احداث سرد خانه های وزارت زراعت و آبیاری اختصاص یافته بود ارزیابی نموده و همزمان با طرح ماستر پلان این مجتمع به شورای وزیران گزارش دهد.

بعداً رئیس کمیسیون معلولین مشرانو جرگه با سه تن نماینده های معلولین، مشکلات معلولین کشور را حسب ذیل به جلسه مطرح نمودند.

·        ارتقای معینیت معلولین به وزارت معلولین.

·        ایجاد کمیته کاری معلولین جهت عملی شدن میثاق های بین المللی در امور معلولین.

·        توزیع پنج فیصد زمین پروژه های شهری در مرکز و ولایات کشور برای معلولین و ورثه شهدا.

·        تعیین دکتوران معلول در شفاخانه های که معلولین تداوی میگردند.

·        تعیین سهمیه حج فرضی برای معلولین با مصارف دولت.

·        تزئید تعداد سناتوران معلول در مشرانو جرگه.

·        اجرای امتیازات معلولین و ورثه شهدا بر مبنای قوانین حقوق و امتیازات معلولین و حقوق امتیازات بازمانده گان شهدا و مفقودین.

·        اختصاص بورسیه های تحصیلی برای معلولین و ورثه شهدا.

·        اختصاص یک عشاریه پنج فیصد عواید خالص ملی برای امور اجتماعی معلولین.

·        ایجاد کمیسیون جهت بررسی معلولین زندانی.

·        اعطای جواز راننده گی برای معلولین.

·        تعیین فیصدی جذب معلولین در ادارت دولتی.

شورای وزیران پس از استماع خواسته ها و پیشنهاد های معلولین به منظور ارزیابی بیشتر این خواسته ها معینان وزارت های مالیه، صحت عامه، معارف، معاونین ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران و شاروالی کابل را به اشتراک نماینده معلولین تحت ریاست وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین موظف نمود تا پیشنهاد های ارایه شده را طور همه جانبه بررسی، جنبه های تطبیقی آن را جستجو و از نتیجه در مدت پانزده روز به شورای وزیران گزارش دهند.

در اخیر جلسه پنج مورد معاهدات بین المللی توسط معین سیاسی وزارت امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا