سیاست

معاون رییس جمهور: کثرت مذاهب در حقیقت یک نوع سهولت برای مردم و سرمایه غنی علمی و حقوقی برای مسلمانان است

کابل باختر25 سرطان
قانونپوه سر دانش معاون رییس جمهور بعد از ظهر امروز درمحفلِ تحت عنوان «یادواره امام ابوحنیفه با هدف تقریب مذاهب، تحکیم وحدت و تثبیت اخوت» شرکت کرده بر ضرورت گفتگو و تقریب بین مذاهب اسلامی تأکید کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: این محفل از سوی آیت الله واعظ زاده بهسودی در مدرسه دارالمعارف اهل بیت(ع) در غرب کابل برگزار شده بود که درآن مقام های بلند پایه دولتی، عالمان دین، شخصیت های علمی و فرهنگی و صدها تن از اقشار مختلف مرد شرکت داشتند.
قانونپوه دانش در بیانیۀ که دراین محفل به خوانش گرفت؛ ضمن اشاره به روند تاریخی بستر رشد مذاهب اسلامی در سه محور:  شرایط و محیط مناسب و بستر فرهنگی و سیاسی ظهور و رشد امام ابوحنیفه و فقه حنفی، نقش و جایگاه امام ابوحنیفه و فقه حنفی و ضرورت گفتگو و تقریب در میان مذاهب اسلامی سخن گفت.
معاون رییس جمهور گفت: امروز ما در دنیای اسلام مذاهب متعدد و گوناگون فقهی و کلامی داریم. تعدد و کثرت فی نفسه نه تنها منفی نیست بلکه این تفاوت ها در حقیقت یک نوع سهولت برای مردم و یک سرمایه غنی و بزرگ حقوقی و علمی برای مسلمانان است.
وی به نقل از  داکتر وهبه الزحیلی یکی از  فقها و حقوقدان معروف اظهار داشت: «فقه امامیه هرچند به فقه شافعی نزدیکتر است ولی این فقه در مسایل مشهور با فقه اهل سنت تقریباً تنها در 17 مسأله اختلاف دارد. این اختلاف هرگز بیشتر از اختلاف بین مذاهب فقهی مثل حنفی و شافعی نیست. در حقیقت اختلاف شیعیان با اهل سنت در عقاید یا در فقه نیست. بلکه این اختلاف بیشتر در مسایل مربوط به حکومت و امامت است».
به باور قانونپوه دانش؛ به همین جهت است که در زمان حیات و حضور ائمه مذاهب فقهی که تقریباً همگی در یک عصر و یا متقارب به همدیگر زندگی می کردند، روابط و مناسبات دوستانه و گفتگوهای علمی آزاد و توأم با احترام و تحمل و مدارا در میان آنان جریان داشته است.
معاون رییس جمهور افزود: آنچه امروز اهمیت خاص دارد و مخصوصاً در شرایط حساس کنونی که دنیای اسلام گرفتار پدیده منفور و وحشت زا و دهشت آفرین افراط گرایی از نوع داعش و القاعده و طالبانی شده است، موضوع ضرورت گفتگو و تقریب بین مذاهب اسلامی و تحکیم اخوت و همفکری و همگرایی بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی است.
به گفته وی؛ ما همه می دانیم که هیچ یک از پیشوایان و مؤسسان مذاهب اسلامی از همدیگر کینه و نفرت نداشته اند و بلکه در رفتار و سیره و آموزه های خود بر گفتگو و گفتمان و احترام به همدیگر تأکید داشته اند و  در تعالیم مذهبی و فقهی آنان هیچ مسأله ای وجود ندارد که باعث منازعه و کشمکش در میان پیروان آنان شود.
قانونپوه دانش گفت: آنچه برای تقریب به عنوان یک مقدمه لازم است، آشنایی مردم و مخصوصاً علما و طلاب و اهالی علم و فرهنگ فریقین با دیدگاه ها و آموزه های فکری و فقهی دو طرف است. وی از این که  کشور  نظریات دانشمندان غرب و شرق تحقیق می شود؛  اما به مذاهب فقهی خود که سرشار ترین ذخایر علمی و فرهنگی و دینی  است بی خبر و ناآگاهی وجود دارد.
معاون رییس جمهور برای شناخت از ارزش های مذهبی و منابع غنی فرهنگی و علمی در مذاهب اسلامی پیشنهاد کرد تا در حوزات علمیه شیعه و مدارس دینی اهل سنت و مراکز آکادمیک و تحصیلات عالی کشور  مضمونی به مطالعات تطبیقی و مقایسوی بین مذاهب شیعه و سنی در افغانستان مخصوصاً بین دو مذهب جعفری و حنفی اختصاص داده شود،  تا طلاب و محصلین با دیدگاه ها و مشترکات و اختلافات به صورت مستدل و منطقی و تحقیقی آشنا شوند.
معاون رییس جمهور در خصوص غنا و عمق فقه حنفی نیز  گفت که امام ابوحنیفه در فقه خود بر اساس شرایط زمان و مکان و مقتضیات عرف و نیازهای مسلمانان، به تئوری سازی و فرضیه سازی پرداخت و به همین جهت فقه حنفی مانند فقه امامیه، در همه ابواب فقهی دارای فروعات گسترده و مسایل بسیار زیاد و متنوع می باشد.
به گفته وی؛  فقه حنفی به خاطر گستردگی و غنای خود به سرعت در جهان اسلام نفوذ گسترده یافت و بخش وسیعی از مسلمانان در سرتاسر جهان به این مذهب گرویدند و در طول تاریخ مخصوصاً در شرق جهان اسلام در دوره های طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، ایلخانیان، تیموریان، گورکانیان هند و در اواخر در عهد عثمانیان ترکیه، به عنوان قانون مدنی کشورهای اسلامی به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.
دراین مراسم، آیت الله واعظ زاده بهسودی سخنرانی ضمن تجلیل از شخصیت عملی و فقهی امام ابوحنیفه  ازعلما خواست که دست اختلاف و پخش نفرت برداشته  و با تکیه بر هم سخنی و همدلی وضعیت موجود را تغییر دهیم.
همچنین دراین محفل محمد محقق معاون ریاست اجرائیه، مولوی قدیری یکی از علمای اهل سنت، مولوي باركزي، استاد عزیز الله شفق نیز سخنرانی کرده و ضمن تجلیل از شخصت عملی و مذهبی امام ابوحنیفه و تأکید به ضرورت تقریب مذاهب و همدلی و هماهنگی بین مسلمانان به خصوص مردم مسلمان افغانستان، از برگزاری این چنین محافل به نیکی یاد کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا