سیاست

رییس اجراییه: به مشکلات بیجاشده‌گان غزنی، غور و فراه رسیده‌گی عاجل می‌شود

کابل  22عقرب  باختر
کمیتهٔ عالی دولتی مبارزه با حوادث در نشستی فوق‌العاده، وضعیت بیجا شده‌گان ولایت‌های غزنی، فراه و غور را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه  به آژانس باختر، در این نشست که دیروز برگزار شده بود، رییس اجراییه کشور گفت: بیشترین تمرکز دولت روی رسیده‌گی به مشکلات بیجا شده‌گان ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی، چهارسده و پسابند غور و خاک سفید فراه است.
رییس اجراییه کشور گفت که USAID مبلغ ۳۶ میلیون دالر کمک فوری به بیجاشده‌گان کرده است و وزارت‌های امور حوادث و مهاجرین برای دریافت آن هماهنگی نمایند.
نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور حوادث گزارش داد که کمیتهٔ ولایتی غزنی مبلغ سه میلیون افغانی در اختیار دارد و به زودی به نیازمندان کمک خواهد شد.
فهیم افزود که براساس هدایت رییس اجراییه کشور مبلغ ۱۰ میلیون افغانی برای رسیده‌گی به مشکلات بیجا شده‌گان غزنی و سایر ولایات منظور گردید که تا کنون در دسترس قرار نگرفته است.
وزیر حوادث علاوه کرد: ریاست امنیت ملی برای ۸۵۰ فامیل در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری مواد غذایی توزیع کرده است. موسسات بین‌المللی هم تعهد ۲۱ میلیون دالر کمک به بیجا شده‌گان حوادث اخیر کرده‌اند. موسسه UNHCR اطمینان داده است که ۱۶ هزار خیمه از دبی و مقداری هم از پاکستان به کابل انتقال می‌دهد تا برای بیجا شده‌گان توزیع گردد.
نماینده‌ سرمیاشت گفت که این سازمان برای هزار فامیل مواد غذایی و غیر غذایی تهیه کرده و به زودی به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری انتقال می‌دهد.
مجیب‌الرحمن کریمی وزیر انکشاف دهات گفت که این وزارت در ولایات خیمه، کمپل، چادر و بوت در دسترس دارد و در اختیار کمیته‌های ولایتی حوادث قرار می‌دهد. وزارت صحت عامه نیز از آماده‌گی بخش‌های عاجل صحی در ساحه خبر داد.
تیمور شاران معین ارگان‌های محل در باره وضعیت بیجا شده‌گان ولسوالی‌های خاص ارزگان، مالستان، جاغوری غزنی، چهارسده و پسابند غور، خاک سفید ولایت فراه و ولایت‌های کندز و جوزجان گزارش داد.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت‌کننده‌گان گفت که یک تفاهمنامه با اداره اراضی امضا کرده که براساس آن در زمین‌های دولتی ولایات کمپ مهاجرین ساخته می‌شود. یک هزار جریب زمین برای ایجاد کمپ پشتون زرغون هرات اختصاص یافته است.
رییس اجراییه کشور به وزارت مالیه هدایت داد که مبلغ باقی‌مانده در کود ۹۱ میان وزارت دولت در امور حوادث و وزارت زراعت تقسیم شود. چون، رسیده‌گی به مشکلات بیجا شده‌گان اولویت دارد.
داکتر عبدالله عبدالله با بیان این‌که رسیده گی به وضعیت بیجاشده‌گان اولویت اصلی است، به نهادهای مسوول هدایت داد که به مشکلات بیجا شده‌گان ولسوال‌های خاک سفید ولایت فراه و بلخاب ولایت سرپل رسیده‌گی فوری نمایند.
داکتر عبدالله عبدالله به وزارت‌های حوادث، مهاجرین و ترانسپورت هدایت داد که انتقال و توزیع مواد غذایی، غیر غذایی و کمک‌های نقدی را برای بیجا شده‌گان ولایت‌های غزنی، فراه، غور و سرپل در اولویت قرار دهند و اقدام عاجل نمایند.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا