اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۹ دلو/  باختر

نشست دو روزه وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان نظامی ناتو،امروز به گونۀ مجازی برگزار می‌شود.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتوامروزبرگزار می شود٬ مسئله ادامۀ حضور نیروهای ناتو در افغانستان بحث محوری این نشست است٬ ناتو در افغانستان حدود ده هزار عسکر دارد این سربازان در قالب ماموریت حمایت قاطع فعالیت می‌کنند. نقش آنان آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای افغان و در صورت ضرورت٬  واکنش به حمله های طالبان است٬ آنهم در صورتی که نیروهای افغان از آنان خواستار کمک شوند.

 این در حالی است که مطابق توافق نامۀ دوحه که میان طالبان و امریکا امضا شده است عساکر امریکایی باید تا دو ماه دیگر خاک افغانستان را ترک کنند٬ مگر طالبان تاکید دارند که مهلت تنها برای عساکر امریکایی نه بل برای تمامی عساکر خارجی است که در افغانستان حضور دارند.

مگر ناتو در مورد ماندن و یا خروج از افغانستان٬ حرف و دیدگاۀ خود دارد٬ این سازمان تاکید دارد که باید مسئلۀ خروج از افغانستان مبتنی بر شرایط این کشور باشد در این نشست دربارۀ تمدید ماموریت سربازانش پس از ماه می امسال و یا خروج آنان در این ماه تصمیم گرفته خواهد شد.

اما وضعیت به گونۀ نیست که ناتو می خواهد٬ رییس این سازمان  نگران آیندۀ افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی از این کشور است٬ ناتو استدلال دارد در صورت خروج غیر مسوولانه و بی برنامه از افغانستان٬ خطر بازگشت سازمان های هراس افگن به این کشور ازامکان به دور نیست.

طالبان در توافق نامه یی که با امریکا امضا کرده اند در کنار آن  که متعهد شده اند٬ رابطه شان را با سازمان های هراس افگن بین المللی قطع می کنند تعهدات دیگری نیز دارند٬ کاهش خشونت وبحث سیاسی با دولت افغانستان برای حل معضل این کشور٬ موارد دیگری این توافق نامه است٬ اما از دید غربیان٬ طالبان تنها یکی از این موارد را که در برگیرندۀ مذاکره با دولت افغانستان است رعایت کرده اند آنهم شکننده و پر چالش است٬ ناتو می گوید که طالبان به تعهدات شان عمل نکرده اند و خشونت‌ها را در افغانستان در سطح بسیار بلند افزایش داده اند ٬ جامعۀ جهانی منجمله ناتو بارها برای طالبان تفهیم کرده اند که سطح خشونت‌ها را کاهش دهند٬ اما این گروه٬ این هشدار ها را جدی نگرفتند٬ نگرانی عمدۀ ناتو استمرار رابطه با القاعده است.

پیشرفت های اخیر در بعد بین المللی مسئلۀ صلح در افغانستان نشان می دهد که وضعیت به نفع طالبان نیست٬ این گروه توافق نامۀ دوحه را٬امتیاز گیری یک جانبه فکر کرده اند در حالی که جهان از طالبان تعهدات بیشتر و تحقق این تعهدات را انتظار دارد .

باورها براین است٬ در شرایطی که طالبان متعهد به توافق‌نامۀ دوحه نیستند و ناتو از عملکرد این گروه راضی نیست و نگران ادامۀ تهدید از جغرافیای افغانستان است  اجرای برنامۀ خروج، برای این سازمان  دروضعیت کنونی٬ امکان پذیر نخواهد بود.

قبل از برگزاری اجلاس وزیران دفاع ناتو٬شماری از رسانه های غربی و شماری از مقام های کشور های اروپایی منجمله وزیر دفاع آلمان از خروج شتابزده از افغانستان هشدار داده اند و حتا گفته شده است که احتمال دارد ناتو بر بر عدم خروج از افغانستان رای داد و این هم امکان دارد که ناتو در افغانستان٬  جدا از امریکا کار کند.

با آن که معلوم نیست که ناتو در آینده چه راهکاری را در افغانستان پیش خواهد گرفت مگر یک مسئله وضاخت دارد که مردم افغانستان از کار کرد نیروهای خارجی در کشور شان چندان خاطره خوش ندارند٬ علت هم معلوم است این نیرو ها در حدود بیست سال گذشته در متن ماجرا ها حرکت نکردند و مبارزه واضح و هدفمند برای رسیدن به شعاری که نابودی هراسان افگنان بود نداشتند٬ دید شان مصلحتی بود و بیشتر با اتکا به نسخه یی دیگران عمل کردند٬ مگر مردم افغانستان از ناتو شرکای افغانستان که این کشور در امر مبارزه با هراس افگنی همراهی کرده اند می خواهند که رابطه شان را با افغانستان هدفمندانه و پر معنا ادامه دهند و یک حضور حسابی در این کشور داشته باشند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا