سیاستاخبارجامعه

دومین جلسهٔ کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعان حقوق بشر برگزار شد

 

کابل/۹جدی/ باختر

دومین جلسهٔ کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعان حقوق بشر، بعد از چاشت امروز به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و رییس این کمیسیون برگزار شد.

این جلسه به بررسی طرزالعمل کمیسیون و ارائه گزارش در مورد قضایای خشونت علیه مدافعان حقوق بشر در سال های اخیر  اختصاص داشت.

استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعان حقوق بشر، با آن که شروع به کار کمیسیون و آغاز فعالیت آن را با اهمیت خواند، بر تسریع روند اجراآت  کمیسیون مدافعان حقوق بشر با توجه به این که گروه های تروریستی اخیرا فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر را بیشتر مورد هدف قرار می دهند، تأکید کرد.

سپس طرح طرزالعمل کاری کمیسیون مدافعان حقوق بشر توسط تیمی که برای تدوین آن در جلسهٔ نخست توظیف شده بودند در چهار فصل و نوزده ماده در جلسه ارائه شد.

مواردی چون حفاظت و حمایت از کرامت انسانی، حقوق‌بشری و سلامت جسمی و روانی مدافعان حقوق بشر در برابر تهدیدها، هماهنگی در محافظت و حمایت از مدافعان حقوق بشر بین نهادهای اجتماعی، مدنی، دولتی و غیردولتی ملی و بین‌المللی، ایجاد راهکارهای محافظتی و حمایتی برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر، تطبیق تعهدات دولت افغانستان در قبال حفاظت و حمایت از مدافعان حقوق بشر در چارچوب موازین حقوق‌بشری، به عنوان اهداف اصلی فعالیت های کمیسیون در این طرزالعمل تعریف شده است.

بر اساس گفته های تیم موظف این طرح طرزالعمل، موضوعاتی چون ساحه و مسئولیت تطبیق، اعضا، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون، وظایف و صلاحیت‌های دارالانشاء، راهکارهای اجرایی کمیسیون شامل موضوعاتی چون انسجام و هماهنگی، راهکارحمایوی، جلب حمایت‌های داخلی و بین‌المللی از حقوق بشر و مدافعان آن، تحقق تعهدات افغانستان در حوزۀ حمایت از مدافعان حقوق بشر و دیگر مسائل مرتبط را احتوا می کند.

اعضای کمیسیون به تفصیل این طرح طرزالعمل را به خصوص درموضوعاتی چون اهداف، اصطلاحات، وظایف و صلاحیت های کمیسیون، دارالانشا و سکرتریت و راهکارهای اجرایی آن را مورد ارزیابی و بحث جدی قرار دادند.

درکنار بحث برسر طرزالعمل کمیسیون، فیصله شد که رییس انجمن مستقل وکلای مدافع، مسوولان بخش حقوق بشری ادارت دولتی از جمله وزارت عدلیه، وزارت امور داخله، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع ملی و ریاست عمومی امنیت ملی و نمایندگان نهادهای مدنی فعال عرصه حقوق بشر، به منظور حمایت بهتر از مدافعان حقوق بشر، عضویت این کمیسیون را داشته باشند.

همچنین فیصله شد که کمیسیون می تواند از مسوولان و نمایندگان سازمان های بین المللی فعال در عرصه حقوق بشر به عنوان عضو ناظر در جلسات کاری خویش دعوت کند.

استاد دانش معاون رییس جمهور  با اشاره به تجارب و کار کرد مؤثر کمیته مشترک حکومت و رسانه ها در رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران، پیشنهاد کرد که کمیته های ولایتی کمیسیون و نیز کمیته های فرعی تخنیکی آن به هدف هماهنگی و حمایت بهتر از مدافعان حقوق بشر در وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی ایجاد شود.

این پیشنهاد را اعضای جلسه به گرمی مورد استقبال قراردادند و فیصله شد که برای تطبیق این پیشنهاد، در طرزالعمل کمیسیون به صورت واضح احکامی تعریف شود و ادارات مسوول آمادگی و تدابیر لازم در این راستا اتخاذ کنند.

پس از بحثی که صورت گرفت، طرح طرزالعمل کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعان حقوق بشر در پرنیسب مورد تأیید قرار گرفت و فیصله شد که پیشنهاد های اصلاحی و تغییرات پیشنهادی اعضای جلسه در محتوا و شکلیات این طرح، توسط تیم مؤظف قبلی در متن طرزالعمل درج شده و طرزالعمل برای تصویب نهایی در جلسه بعدی کمیسیون ارائه شود.

در بخش دیگری از جلسه، کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان از قضایای خشونت علیه فعالان حقوق بشر در هجده ماه اخیر گزارش داد. برمبنای این گزارش، در هجده ماه گذشته در 17 ولایت جمعا 54 قضیه خشونت و تهدید علیه مدافعان حقوق بشر گزارش شده است که از این میان پنجاه درصد این گزارش ها را کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان تأیید کرده است.

از مجموع قضایایی که در هجده ماه اخیر رخ داده است، چهل قضیه مربوط مردان و 14 قضیه دیگر نیز علیه زنان و زنان فعال در عرصه حقوق بشر اتفاق افتاده است.

اعضای کمیتهٔ مدافعان حقوق بشر برنهاد های عدلی و قضایی برای رسیدگی به قضایای خشونت علیه مدافعان حقوق بشر و محاکمه عاملان این قضایا تأکید کردند.

استاد دانش معاون رییس جمهور و رییس کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعان حقوق بشر، از کمیسیون حقوق بشر و کمیته مدافعان حقوق بشر خواست که درجلسهٔ بعدی و حتی در صورت ممکن قبل از آن، ازتمامی قضایای خشونت علیه مدافعان حقوق بشر  در سطح کشور با جزئیات مفصل گزارش دهند که روند رسیدگی حقوقی و قضایی به این قضایا هرچه زدو تر آغاز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا