سیاست

اجلاس بروکسل یک آغاز نو ولی مکرر از تعهدات گذشته

 

کابل باختر – 3 ثور

حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامي افغانستان صبح امروز روانه بروکسل شد تا در اجلاس سه جانبه سران کشور های افغانستان ، امریکا و پاکستان شرکت نماید.

این نشست درحالی برنامه ریزی شده است که دیوید پتريوس سرپرست دفتر نماینده گی ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان روز گذشته بعداز انجام یک سفر از پاکستان وارد کابل شدو با حامدکرزی و شماری دیگری از مقامات عالی رتبه افغانی ملاقات نمود . یکی از محورهای این گفتگوها اجلاس سه جانبه میان مقامات افغان ، امریکا و پاکستان دربروکسل بودکه برای فردا برنامه ریزی شده است . روسای جمهوری افغانستان و پاکستان درحالی درپایتخت بلجیم با هم دیدار خواهندکرد که کشیدگی های تازه در مناسبات کابل و اسلام آباد به چشم میخورد این کشیدگی ها بعداز آن بروز کردکه نظامیان پاکستانی خلاف تعهدات وبا نقض اصول بین المللی دربخش از ولسوالی گوشته ننگرهار به احداث استحکامات و ساخت یک دروازه مبادرت ورزیدند ضمناً برخی از مناطق را در امتداد خط دیورند درولایت کنر باردیگر هدف حملات راکتی خود قرار دادند از طرف دیگر پاکستان دراین اواخر شرایط را برای حکومت افغانستان ارائه داشته و دربدل آن متعهد گردیده که از روند صلح درافغانستان حمایت میکند این شرایط از سوی دولت افغانستان باشدت رد شد و شماری از آگاهان سیاسی آن را نمونه دیگر از مداخله در امور افغانستان دانستند این ها عوامل بودند که اسلام آباد را بیشتر نزد مردم و دولت افغانستان بی اعتبار ساخت مگر حالا حرکات از سوی کشورهای خارجی وجود دارد که میرساند این کشور ها در پی ترمیم این روابط اند.

 دفتر مطبوعاتی رییس جمهور میگوید که دراجلاس بروکسل روی روابط افغانستان و پاکستان روندصلح ، مشکلات اخیر در مناسبات افغانستان و پاکستان بحث خواهد شد اجلاس بروکسل درحالی برگزار میگردد که اواخر سال گذشته میلادی سران افغانستان و پاکستان به میزبانی نخست وزیر بریتانیا باهم دیدار داشتند توافقات صورت گرفت مگر پاکستان بازهم از آن عدول کرد و بازهم تعهد آن کشور تنها روی کاغذ باقی خواهد ماند.

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی دررابطه به اجلاس بروکسل گفت: ازاین نشست هیچ کدام امید برای حل مشکل افغانستان نیست زیرا مانند این نشست چندین نشست برگزار شده بود اما کدام نتایج مثبت درقبال نداشت درآن زمان شرایط بهتر هم بود ولی کدام دست آورد نداشت . تمام نشست ها نمایشی است و به سود افغانستان و مردم نمی باشد.

امریکا می خواهد با این نشست ها سروصدا ها که درچند روز بخاطر ایجاد دروازه و پوسته ها است خاموش شوددراین نشست بازنده افغانستان است و بازی به نفع پاکستان خواهد بود.

 مگر یک عضو عضو ولسی جرگه که نمی خواهد نامش گرفته شود به خبرنگارآژانس باختر گفت : ما از مذاکرات سه جانبه میان افغانستان ، امریکا و پاکستان استقبال میکنم مگر من به عنوان یک افغان و نماینده مردم در پارلمان کشور ازاین مذاکرات توقع چندانی ندارم مگر این که پاکستان برای تطبیق و عملی شدن تعهدات اش یک ضمانت قوی بین المللی دهد ما بارها باپاکستان نشست های داشته ایم چنانچه رییس جمهوری کشور خودگفته درجریان ده سال 19 بار به پاکستان سفر کرده که سفر به پاکستان بیشترین سفر های خارجی رییس جمهوری تشکیل میدهد مگر آنچه را نظامیان درپاکستان خواسته اند سرنوشت سیاسی به همان سو کشانیده شده و در نهایت پاکستان منزوی گردید .

این عضو ولسی جرگه از مقامات دولتی میخواهدکه به تعهدات تازه ءپاكستان  در اجلاس بروکسل ضمانت اجرائیوی آن از امریکا گرفته شود ضمناً تعهدات پاکستان را در شورای امنیت ملل متحد مطرح ساخته و این تعهد را به عنوان یک سندرسمی ثبت نماید. .

از گفته های بالا برمیاید و آن چنان که سخنگوی ریاست جمهوری گفته هیچ تعهد پاکستان جنبه عملی نگرفته پس لازم است که مقامات افغان نسبت به عملکرد و تعهد پاکستان محتاط باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا