سیاست

آغاز سفر رسمی هیئت افغانستان به واشنگتن و مذاکرات مفصل کمپ دیویدید

کابل باختر 4 حمل
بعد از مواصلت هیئت افغانستان به واشنگتن در یک سفر رسمی پنج روزه به ریاست رئیس جمهور و رئیس اجرائیه٬ نخستین روز کاری این سفر با رفتن به وزارت دفاع امریکا و مذاکرت مفصل و فشرده در کمپ دیوید آغاز گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر: در نخستین روز کاری٬ صبح روز دوشنبه رئیس جمهور و رئیس اجرائیه همراه با برخی از اعضای هیئت افغانستان به پنتاگون مقر وزارت دفاع ایالات متحده امریکا رفتند. در این مراسم کوتاه که با عبور قطعه تشریفات و نواختن سرودملی هردو کشور همراه بود٬ وزیردفاع و دیگر مقامات عالی رتبهء نظامی ایالات متحده امریکا از هیئت افغانستان استقبال کردند. اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا و رئیس جمهور افغانستان در این مراسم سخنرانی نمودند. وزیر دفاع امریکا با قدردانی از قربانی ها و تلاش های قوای مسلح ایالات متحده و افغانستان در مبارزه با تروریزم و استقرار صلح و ثبات در افغانستان و منطقه بر حمایت قاطع و دوامدار این کشور از نیروهای مسلح افغانستان تاکید نمود.
طرف افغانستان با تشکر و سپاسگزاری از قربانی های ارتش ایالات متحده در افغانستان٬ از زخمی ها و خانواده های این قربانیان به قدردانی یاد نموده و جانفشانی های آنان را در افغانستان فراموش ناشدنی خواند.
بعد از ختم این مراسم در پنتاگون و مصافحه با تعدادی از زخمی ها و اعضای خانوادهء قربانیان ارتش امریکا٬ هیئت افغانستان همراه با وزیر خارجه٬ وزیر دفاع و وزیر خزانه ایالات متحده با چرخ بال به کمپ دیوید رفت.
در کمپ دیوید که بعد از چندین دهه برای نخستین بار وزیر امورخارجه ایالات متحده از هیئت افغانستان به خاطر رابطه ويژه دو کشور استقبال می کرد بحث و مذاکرات عمده روی قضایای مورد علاقه دو طرف در سه نشست مشترک و ملاقات های جداگانه انجام گرفت.
نخستین نشست به میزبانی وزارت دفاع ایالات متحده تحت عنوان «بررسی استراتیژیک وضعیت امنیتی در افغانستان» آغاز گردید. در این نشست رئیس جمهور٬ رئیس اجرائیه٬ وزیر امورخارجه٬ رئیس ستاد ارتش٬‌ رئیس امنیت ملی و جمعی از مشاوران ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه از افغانستان نمایندگی می کردند و وزیر خارجه٬ وزیر دفاع٬ رئیس سی ای ای و برخی از مقامات عالی رتبه نظامی از ایالات متحده امریکا.
در این نشست رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به تفصیل در مورد وضعیت امنیتی افغانستان٬ چالش ها و فرصت ها صحبت نمودند. هیئت افغانستان با قدردانی از قربانی ها و تلاش های ایالات متحده در افغانستان از بازشدن صفحه نو در روابط دو کشور بعد از امضای توافقنامه سیاسی سخن گفتند و طرح نو این کشور در عرصه امنیتی را توضیح دادند. در این نشست توانائی های ارتش افغانستان در دفاع مستقلانه از کشور بعد از انتقال مسوولیت های امنیتی٬ نیازهای قوای مسلح افغانستان٬‌ به خصوص در بخش قوای هوایی٬‌ تقویت قوای مسلح و زمینه های همکاری مشترک میان افغانستان و امریکا و تهدیدهای امنیتی در کشور مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
طرف ایالات متحده امریکا با سپاسگزاری از حضور هیئت افغانستان و قدردانی از قربانی های مشترک قوای مسلح هردو کشور در مبارزه علیه تروریزم و استقرار صلح و ثبات جهانی و تشکری ویژه از رهبری حکومت وحدت ملی برای تصمیم خردمندانهء عبور از بحران انتخاباتی و تشکیل حکومت وحدت ملی به رغم دشواری ها٬ به ادامه همکاری های همه جانبه این کشور با افغانستان و قوای مسلح افغانستان تاکید کردند. وزیر دفاع امریکا اعلان نمود: کشورش با درک و ضعیت موجود در افغانستان و برای حفظ دستاوردهای سالیان گذشته تا آخر سال ۲۰۱۷ به کمک های همه جانبه به قوای مسلح ۳۵۰ هزاری افغانستان ادامه می دهد.
در این نشست بر تقویت همکاری میان قوای مسلح هردو کشور به خصوص در بخش آموزش و پرورش٬ تبادله معلومات و مقابله با تهدیدهای مشترک و بالآخره ایجاد کمیته مشترک کاری توافق صورت گرفت.
دومین نشست کاری در باره روند مصالحه در افغانستان و تلاش های منطقه ای برای تقویت این روند برگزار گردید. در این نشست که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه با اعضای کابینه و برخی از مقامات عالی رتبه از طرف افغانستان حضور داشتند٬ در مورد آخرین پیشرفت ها در روند مصالحه و همکارهای منطقه ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
طرف ایالات متحده امریکا در این مذاکرات حمایت خویش از تلاش های حکومت وحدت ملی برای استقرار صلح پایدار و عادلانه را اعلان نمود. هیئت مذاکره کننده ایالات متحده تاکید نمود که این کشور از پیوستن طالبان و دیگر گروه های مخالف حکومت مشروط به ترک خشونت٬ قطع رابطه به گروه های دهشت افگن در سطح بین المللی و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان و احترام به حقوق بشر و آزادی های مندرج در این قانون حمایت می کند. آنان همچنان حمایت خویش را از تلاش های حکومت وحدت ملی برای همکاری با پاکستان و دیگر کشورهای منطقه ابراز داشته و تاکید کردند که ایالات متحده آماده است در این زمینه با حکومت افغانستان همکاری نماید.
در سومین و آخرین نشست کاری یک روزه کمپ دیوید، بحث روی مدیریت و رهبری مرحله گذار اقتصادی در افغانستان بود. در این نشست رئیس جمهور٬ رئیس اجرائیه و اعضای بلند رتبه هيئت از افغانستان و وزیر خارجه٬ وزیر امورخزانه٬ وزیردفاع و جمعی از مسوولین عالی رتبه از ایالات متحده امریکا نمایندگی می کردند. در این جلسه وضعیت اقتصادی افغانستان و چالش ها و فرصت ها مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت. اصلاحات در نظام مالی و اقتصادی٬ مبارزه با فساد٬ کسر بودجه٬ طرح خودکفائی اقتصادی افغانستان در ده سال آینده و وضعیت بانک های کشور از جمله مواردی بودند که مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفتند. در این نشست روی همکاری های منطقه ای و نقش افغانستان به عنوان پیونده دهنده منطقه تاکید صورت گرفت.
هیئت ایالات متحده امریکا در این نشست همکاری همه جانبه خویش را برای عملی شدن طرح حکومت وحدت ملی در عرصه اقتصادی٬ مبارزه با فساد٬ همکاری منطقه ای و بحث خودکفائی اقتصادی در ده سال آینده اعلان نمود.
در حاشیه این نشست وزیر امورخارجه امریکا با رئیس جمهور و رئیس همچنان رئیس اجرائیه به صورت جداگانه و خصوصی ملاقات نمود و قضایای عمده کشور در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
همچنان اعضای بلند پایه هئیت افغانستان در حاشیه این نشست یک روزه با همتایان امریکایی خویش به صورت جداگانه ملاقات و دیدار نمودند.
بعد از ختم نشست های سه گانه٬ رئيس جمهور و رئيس اجرائیه با وزیر امورخارجه امریکا و وزیردفاع این کشور در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافته و با اعلان نتائج نشست کمپ دیوید به پرسش های خبرنگاران پاسخ داند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا