صحتجهان

«جهش دوگانه» ویروس کرونا در هند تا چه حدی خطرناک است؟

دهلی جدید/ دویچه وله/۸ثور/ باختر
ترکیب دو نوع جهش یافته ویروس کرونا، که نخست در هند دیده شد، به راحتی می تواند از سیستم دفاعی بدن در امان بماند. این بدان معناست که افراد واکسین شده و یا صحت یاب شده نیز شاید بسیار سریع به این نوع جدید آلوده شوند.
نوع هندی ویروس کرونا با مشخصه «B.1.617» همزمان دو تغییر مهم ژنتیکی، یعنی L452R و E484Q را در سطح پروتین این ویروس نشان می دهد. این ارقام و حروف رمزگونۀ موقعیت دقیق تغییر ژنوم مربوط را نشان می دهند.
دو تغییر ژنتیکی L452R و E484Q به گونۀ انفرادی قبلاً به نام انواع جهش یافته بریتانیایی، افریقای جنوبی و برازیلی شناخته شده بودند. جهش L452R در نوع کالیفورنیایی CAL.20.C دیده شده است. اما حالا در نوع هندی، هر دو تغییر ژنتیکی در یک ترکیب و به صورت همزمان دیده شده است که به نام «جهش دوگانه» یاد می شود.
این که دو جهش در یک ترکیب بروز می کنند به این معنا نیست که سرعت سرایت آن نیز دو برابر است. هنوز در مورد نوع هندی ویروس کرونا تحقیقات جریان دارد و تاکنون داده های کافی برای ارزیابی آن در دست نیست.
در هر صورت این نوع جدید یگانه عامل وضعیت فاجعه بار در نیم قاره هند به شمار نمی رود. تاکنون بیشتر از ۱۷ میلیون مورد آلودگی با ویروس کرونا در هند ثبت شده است، که پس از امریکا بالاترین رقم است. رقم اصلی این موارد احتمالاً به مراتب بالاتر است. تقریباً ۲۰۰ هزار نفر تا حال از اثر ابتلا به کرونا در هندوستان جان باخته اند.
در پیوند با کوویدـ۱۹ در هندوستان، موارد زیادی همزمان تأثیر فاجعه باری داشته اند. نظام صحی که در بخش های آن کشور از قبل هم عقب افتاده بود، با بیشتر از ۳۳۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در یک روز، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. ازسوی دیگر مقامات ملی و محلی مدت طولانی با بی میلی در برابر پاندمی کرونا به مبارزه پرداختند. این مقامات همچنان محدودیت های کرونایی را بسیار زود لغو کردند و حتی برگزاری مراسم بزرگ جمعی را اجازه دادند.
دانشمندان به آن جهش یا تغییر ژنتیکی که به ویروس کمک می‌کند از سیستم ایمنی یا دفاعی بدن فرار کند، «جهش فراری» (Escape-Mutation) می‌گویند. به قول انستیتوت آلمانی رابرت کخ، این جهش ها اساساً منجر به «کاهش توانایی خنثی ساختن توسط انتی بادی یا سلول های تی» می شوند. اما تعیین کننده اینست که چنین کاهشی تا چه حد واقعاً تأثیر گذار است.
«اسکیپ موتیشن» ها می توانند برای افرادی که قبلاً واکسین شده اند و یا پس از ابتلا به کوویدـ۱۹ دوباره صحت یاب شده اند، نیز خطرناک باشد، زیرا همچو افراد نیز در برابر این جهش دوگانه به قدر کافی مصون نیستند. این که افراد واکسین شده بتوانند سبب سرایت ویروس به دیگران شوند، تا هنوز روشن نیست.
با آنهم کارل لاوترباخ، کارشناس امور صحی و اپیدمیولوژیست از حزب سوسیال دموکرات آلمان در تویتر به تحقیقاتی اشاره کرده است که در مورد خنثی سازی (ویروس) در هندوستان انجام یافته است و بر اساس آن گویا واکسین های موجود می توانند روی نوع جدید B.1.617 تًاثیرگذار باشند. به قول لاوتر باخ، یک تحقیق جدید در بریتانیا نشان داده است که افزون بر آن واکسین های موجود می توانند میزان ابتلا را تا دو سوم کاهش بدهند و اگر با وجود آن یک فرد واکسین شده دوباره با این ویروس آلوده شود، احتمال یک روند دشوار بیماری اش نیز حدود دو سوم کمتر خواهد بود. پس می توان حدس زد که همچو افراد کمتر می توانند عامل سرایت ویروس باشند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا