سیاست

معاون دوم رییس جمهور: فصل دوم قانون اساسی که در بردارنده ارزش های بنیادین حقوق بشر است، خط قرمز ما است

کابل باختر 20 حمل
قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری اسلامی امروز در کنفرانس آینده حقوق بشر در افغانستان خاطر نشان ساخت ، فصل دوم قانون اساسی که در بردارنده ارزش های بنیادین حقوق بشری است، خط قرمز ما است.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون دوم ریاست جمهوری که در اختتامیه کنفرانس آینده حقوق بشر در افغانستان، سخن می گفت، اظهار داشت: رهبری حکومت وحدت ملی از جمله شخص رییس جمهور بر این باور است که فصل دوم قانون اساسی کشور که در بردارنده ارزش های حقوق بشری است، خط قرمز ما است. وی افزود: ارزش های مندرج در این فصل به هیچ بهانه ای از جمله به بهانه صلح قابل گذشت نیست و ما از آن نخواهیم گذشت.
معاون رییس جمهور هم چنین گفت: مخاطب اصلی آموزه های حقوق بشر هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ حقوقی، دولت ها و مشخصا حکومت ها هستند و حکومت افغانستان نیز مکلفیت دارد تا بر اساس تعهداتی که در قبال تامین حقوق بشر دارد، عمل کرده و به هیچوجه از تخطی های حقوق بشری گذشت نکند.
قانونپوه دانش تصریح کرد: متاسفانه باید اذعان داشت که نقض حقوق بشر در کشور ما امروز به اوج خود رسیده است. نقض حقوق بشر از سوی مخالفان مسلح و دشمنان مردم افغانستان در قالب ترور، انتحار، آدم ربایی، گروگان گیری در شاه راه ها تشدید شده است و مردم ما را رنج می دهد و دولت افغانستان مکلفیت دارد تا به این گونه نقض ها پایان دهد و از آن ها جلوگیری کند.
قانونپوه دانش در مورد شامل شدن معیارهای حقوق بشری در قوانین افغانستان نیز گفت: من از جانب حکومت افغانستان در این کنفرانس بر تعهد حکومت مبنی بر دو امر مهم که در تامین حقوق بشر در آینده اهمیت دارد، تعهد می سپارم و آن دو مورد عبارت است از این که در تمام جلساتی که در وزارت عدلیه به خاطر تدقیق قوانین برگزار می شود و هم چنین در کمیته قوانین کابینه که تحت نظر شخص خودم برگزار می شود، نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر حضور جدی داشته باشد.
معاون رییس جمهور در باره وضعیت حقوق بشر در کشور به خصوص حقوق زنان گفت: گزارش هایی که از سراسر کشور در مورد زنان می شنویم و حوادثی که در ارتباط با زنان اتفاق می افتد، مایه شرم ساری و غیر قابل تحمل است و جلوگیری از چنین حوادث، تنها با تطبیق قانون منع خشونت علیه زن ممکن است.
دانش از څارنوالی ها و محاکم به عنوان نماینده حکومت به طور جدی خواست تا قانون منع خشونت علیه زنان را تطبیق کنند و گفت که در این مورد هیچ عذری پذیرفتنی نیست.
وی تاکید کرد: بر خلاف برخی گمان ها و تصورات، قانون منع خشونت علیه زنان هیچ گونه تضاد و منافاتی با آموزه های دین مبین اسلام و ارزش های حاکم بر فرهنگ اسلامی ما ندارد.
معاون رییس جمهور برای تامین عدالت، اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی و قوانین را یک ضرورت جدی خوانده گفت: به زودی طرحی تحت عنوان طرح ملی منع شکنجه آماده خواهد شد که بر اساس آن هرگونه شکنجه ای ممنوع بوده و از سوی نهادهای عدلی و قضایی تطبیق خواهد شد.
گفتنی است کنفرانس آینده حقوق بشر در افغانستان مدت دو روز از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درهوتل انترکانتیننتال با حضور کارشناسان، نهادهای مدنی، اعضای شوراهای ولایتی و مسئولین ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر برگزار شد و ماحصل مباحث این کنفرانس در یک بیانیه از سوی شرکت کنندگان انتشار یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا