فرهنگ

محفل مشاعره در کابل برگزار شد

کابل باختر/ 26/ سنبله
جریان فرهنگی– اجتماعی زن امروز با راه اندازی محفل مشاعره زیر نام (درنا مشاعری) هفتمین سالروز تاسیس این جریان را جشن گرفت .
به گزارش آژانس باختر، محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با ارسال پیامی عنوانی شرکت کننده گان این محفل گفته است: مشاعره سالانه رنا از فعالیت های با ارزش جریان فرهنگی – اجتماعی زن است که هرسال از ولایت ها و نقاط مختلف کشور نویسندگان و شاعران درآن شرکت می نمایند، نویسندگان و شاعران با یکدیگر آشنا میشوند ، ظرفیت ها ، تجارب و امکانات خود را باهم شریک می نمایند.
برگزاری همچو محافل و مشاعره ها در رشد استعداد های ادبی نویسندگان و شاعران هم تاثیری به سزای دارد.
رییس جمهور غنی همچنان درپیام خود گفته :در تاریخ سیاسی افغانستان درکنار سایر اقشار جامعه ، نویسندگان و فرهنگیان نقش گسترده داشته اند، از مشروطیت اول تا جمهوریت محمد داود خان نظر به تغییرات سیاسی نظام ، اول ازسوی نویسنده گان مطرح شد و بعداً مسوولان آن را عملی نموده اند و قوت و ارزش رباعی ملالی درمعرکه آزادی خواهی درمیوند برای همه معلوم است .
همچنان عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ با ارسال پیامی عنوانی شرکت کنندگان این محفل که از سوی هارون حکیمی مشاور رسانه یی و سخنگوی آن وزارت به خوانش گرفته شد، یاد آور گردید: زن نه تنها یک مادر، یک خواهر، یک همسر و یک دختر است، نه تنها چراغ خانه و دستیار روز های دشوار است، بل امروز نقش زنان از پوهنتون ها بزرگ گرفته تا میدان سیاست ، مباحثات صلح وجنگ واضح و روشن است .
مگر افغانستان از زمره آن کشورهای است که هنوزهم درآن قسمیکه لازم است از مقام زن قدردانی صورت نمیگیرد و هنوزهم به چشم احترام که شایسته مقام والای زن است دیده نمیشود و هنوزهم فیصدی زیادی از زنان کشور در شهر و قریه ها با بی عدالتی های اجتماعی و خانواده گی مواجه اند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ از اقدامات وعملکرد (جریان فرهنگی– اجتماعی زن ) در راستای بیان حقوق زنان برنیکویی یاد نموده و موفقیت های بیشتر آنان را آرزو برد .
باید گفت که دراین محفل شماری از زنان شاعر سروده های شان را دروصف وطن، طبیعت و حقوق زن به خوانش گرفته که مورد توجه حضار قرار گرفت.
در اخیر برای شماری از اعضای پیشتاز این جریان و زنان شاعر تحایف اهدا شد.
به گفته نصیمه غنی، یکتن از گردانندگان این برنامه (جریان فرهنگی– اجتماعی زن) هفت سال قبل از امروز ازسوی شماری از زنان با احساس به عنوان یک مرکز فرهنگی – اجتماعی بیطرف ایجاد شده که هدف آن دستگیری از زنان بی بضاعت افغان و حمایت از فعالیت و اندیشه های فکری زنان است و همیشه با برگزاری محافل مشاعره، سیمینار ها، کارگاه های آموزشی از رویدادهای ملی و بین المللی تجلیل میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا