اخبارTOPآموزش

سرپرست وزارت معارف: امارت اسلامی در اصل مخالف تعلیم و تعلم زنان نیست

کابل / 26 عقرب/ باختر

شیخ الحدیث و التفسیر مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف در گفت‌‌و‌گوی ویژه با خبرنگار آژانس باختر گفت که امارت اسلامی افغانستان در اصل هیچ مخالفتی با تحصیل زنان ندارد.

مولوی نورالله منیر، در صحبت‌هایش خاطر نشان کرد که وزارت معارف پس از استقرار نظام اسلامی در کشور، به گونۀ تدریجی کارش را آغاز کرد و مکاتب را تا صنف ششم بازگشایی کرد و پس از دو هفته دروازه‌های مکاتب پسرانه در سراسر کشور باز شد و درس‌های آنان به شکل عادی ادامه دارد.

به گفتۀ وی؛ در حال حاضر بیش از 90 درصد از اداره‌های وزارت معارف فعال استند.

سرپرست وزارت معارف اطمینان داد که امارت اسلامی در اصل با تعلیم و تعلم زنان هیچ مخالفتی ندارد، زیرا این حق مسلم اسلامی و قانونی آنان است، اما برای تحصیل آنان باید طرحی موجود باشد و تعلیم و تعلم در یک جامعۀ اسلامی باید در چارچوب اسلامی انجام شود.

منیر افزود: امارت اسلامی متعهد به تحصیل زنان است و رهبران و علمای دین روی یک طرح جامع کار می‌کنند که هم با فرهنگ افغانی و هم با شریعت اسلامی ما مطابقت داشته باشد و هم‌چنان مورد پسند اکثریت ملت ما باشد و بر اساس آن روند تعلیم زنان آغاز خواهد شد.

وی هم‌چنان به دختران بالای صنف ششم اطمینان داد که تحصیل آنان در سال‌جاری هدر نخواهد رفت و وزارت معارف در حال حاضر روی طرحی در این زمینه کار می‌کند.

سرپرست وزارت معارف تمرکز بر آموزش زنان صرف در شهرها را یکی از ناکامی‌های بزرگ حکومت‌های پیشین دانست، اما خاطر نشان کرد که امارت اسلامی افغانستان در کنار شهرها، در همه مناطق کشور بر تعلیم و تحصیل زنان تاکید دارد و متعهد به آن است.

مولوی نورالله منیر در رابطه به چگونگی تغییر نصاب درسی گفت که در نصاب تعلیمی وزارت معارف، مضمون‌های مسلکی و ضروری به جای خود استند، صرف در مضامین غیر ضروری اندکی تغییر خواهد آمد و امارت اسلامی می‌خواهد نصاب تعلیمی خود را اسلامی بسازد.

مولوی نورالله منیر هم‌چنان در این گفت‌‌وگو از پرداخت معاش معلمان خبر داد و گفت که صحبت‌ها میان تیم‌های وزارت معارف و ادارۀ یونیسف جریان دارد و در آینده نزدیک این موضوع نیز حل خواهد شد.

مولوی جهادیار نجرابی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا