گزارش ها

واکنش ها ومخالفت ها نسبت به ایجاد دفتر طالبان دردوحه

کابل 1 سرطان باختر

ایجاد دفتر سیاسی برای طالبان و شنیدن پیام ادامهء جنگ وویرانی از سوی این دفتر نه تنها واکنش های جدی را درمیان مردم افغانستان در پی داشت بل کشورهای دیگر نیز درمخالفت با آن برخاستند و تاکید کردندکه این  دفترتنهایک آدرس برای دریافت طالبان است که نمیتوان از آن در مقاصد دیگر استفاده کرد.

مخالفت علیهء ایجاد دفتر نماینده گی دردوحه قطر زماني شدت گرفت که این گروه ازنام به اصطلاح امارت اسلامی ظاهر شدند و بیرق سفید رنگ شان را برفراز محوطهء که درآن دفترشان را ایجاد کرده بودند برافراشتند .

 این  حرکت  طالبان ، حرکت موازی با دولت پنداشته شد مخالفت ها علیه ایجاد چنین یک دفتر چنان جدی و قاطع بود که گرداننده گان این  پروژه خود واکنش نشان داده درصدد آن شدند تا به دولت افغانستان اطمینان دهدکه آنها  اين جریان را بنام  امارت  اسلامي طالبان  به رسمیت  نمی شناسند وچنانچه وزیر خارجه امریکا در تماس تیلفونی با حامدکرزی اطمینان داد که فعالیت این  دفتر با شرایطي خواهد بود که حکومت افغانستان آنرا مشخص ساخته است .

 بارک اوباما رئیس جمهور امریکا تاکید داشته که این کابل است  که با طالبان باید گفتگو کند به این  ترتیب او بر افغانی بودن روند صلح تاکید کرد.

 ضمنآ وزارت خارجه امریکا واضح ساخته که ایجاد  دفتر  طالبان در دوحه به معنا به رسمیت شناختن  طالبان نیست و امریکا قصد ندارد تا طالبان و یا امارت اسلامی آنان را به رسمیت بشناسد.

از طرف دیگر دولت  قطر اطمینان داده است که فعالیت دفتر طالبان در دوحه برابر به شرایطی خواهد بود که حکومت افغانستان آن را مشخص ساخته است.

همچنان بیجنگ تایید میکند که جامعه جهانی باید درروند گفتگوها باطالبان به حاکمیت و آزادی  افغانستان حرمت بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هواچنیگ گفته است« جامعه جهانی باید کمک های لازم را برای روند صلح افغانستان با درنظرداشت حرمت گذاشتن به آزادی و حاکمیت این کشورانجام دهد. این گفتگو ها باید به رهبری افغانستان صورت گیرد.

اما مقام هاي پاکستانی گفته اند که ایجاد دفتر دوحه طرح مشترک پاکستان ووزارت خارجه ایالات متحده امریکا بوده است.

این  مقامها گفته اند که در چندسال اخیر امریکایی ها برای طالبان سه طرح داشتند، طرح نخست، متمرکز  به شکست  طالبان از راه نظامی بوده و درآن شکست خورد ، طرح دوم ، تکیه برشدت جنگ شد تا طالبا ن را مجبور به گفتگو سازد که ظاهرآ این طرح نیز نتیجه نداشت.

طرح سوم ، شناخت طا لبان به عنوان یک قدرت مشروع و پاسخ گویی به خواست های آنها است، با آنهم سخنگوی وزارت خارجه  پاکستان بر افغانی بودن مذاکرات صلح تاکید داشته است.

وزارت خارجه هند نیز گفته است که در گفتگو های صلح با طالبان ، نباید از خطوط سرخ گذشت، یعنی نمی خواهیم که با طالبان  به عنوان یک قدرت و یا یک دولت  مذاکره شود باید در روند گفتگو ها با طالبان، راه احتیاط را در پیش گرفت.

وزیردفاع ایتالیا گفته است« مابه افغانستان کمک میکنیم تا افغانها یک کشور مستقل بسازند و کوشش ما درآینده هم همین خواهد بود تا صحبت های  صلح وآشتی ملی هم به همین هدف ادامه یابد. اما صلح  نباید بردولت و مردم افغانستان تحميل شود، بل باید این روند به گونهء روشن به پیش  رود وپایان روشنی هم داشته باشد»

درهمین حال وزیردفاع آلمان هم طالبان را به شرط پذیرفتن قانون اساسی افغانستان و قطع رابطه این  گروه  با شبکه القاعده پذیرفتنی میداند.

وزیردفاع آلمان : توماس دیمیزير نیزگفته است که « ایجاد دفترسیاسی درقطربرای  طالبان باعث انکشاف برنامه صلح افغانستان خواهد شد. اما به شرطی که طالبان قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و رابطه شانرا با شبکه  تروریستی القاعده بطور کل قطع کنند. »

الکساندر بانکین معاون نماینده روسیه درسازمان ملل گفته است که کشورش از موقف حکومت افغانستان درمورد طالبان حمایت می نماید او واضح ساخته که نکته مهم اینست که طالبان با قاعده های ابتدایی مصالحه یعنی گذاشتن اسلحه برزمین و قبول قانون اساسی افغانستان عمل کنند.

"مذاکرات صلح درافغانستان میتواند درصورتی موثر باشدکه حکومت افغانستان درآن نقش فعال  بازی کند" .

او با حمایت از تلاش های حکومت افغانستان برای مصالحه ملی تاکید نموده است "اولویت اینست که قاعده های کلیدی درصلح با اپوزیسیون فراموش نشود ، یعنی گذاشتن اسلحه برزمین قبول قانون اساسی افغانستان و دوری از القاعده و دیگر سازمان های تروریستی ."

 سازمان ملل متحد و نمایندگی ویژه آن در افغانستان نیز  برمذاکرات صلح به رهبری افغانها تاکید داشته است.

 او میگوید که نتایج این گونه مذاکرات در نهایت یک اعتماد و صلح را به میان آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا