گزارش ها

سفیر سابق عربستان در کابل از تغییرات بنیادی در روابط کابل ریاض سخن گفت

کابل  باختر 21 سرطان
سفیر سابق عربستان سعودی درکابل دررابطه به سیاست های دوگانه پاکستان در قبال افغانستان گفته است که سیاست های ریاض درافغانستان به اساس خواست های اسلام آباد نخواهد عملی شد .
گزارشگرآژانس باخترمینگارد : مسفرین عبدالرحمان آل غاصب سفیر اسبق عربستان سعودی در کابل  در تازه ترین اظهارات خود  تاکید کرده است که سعودی  در مورد سیاست های پاکستان درقبال افغانستان به کلی باورداشت  اما در حال حاضر حمایت و کمک های مالی ازجانب پاکستان به گروه افراطی طالبان هراس افگن درافغانستان سبب شده است که دیگر ریاض  به سیاست های دوگانه پاکستان در مورد افغانستان بی باور وبی اعتماد باشد زیرا مردم افغانستان از سیاست های دوگانه  پاکستان بخصوص ازبری حمایت این کشور  ازگروه طالبان مسلح پاکستان را سخت ملامت میکنند  و نیزدرروابط میان دوکشوراختلافات جدی به میان آمده است .
این دیپلومات سعودی تصریح کرده است که از چندی بدینسو روابط میان افغانستان و سعودی در حال گسترش است وبه زودی ما شاهد ان خواهیم بود که بیشترین کمک های سعودی درپروژه های بازسازی به حکومت و مردم افغانستان صورت خواهد گرفت یعنی یک تغییرا ت بنیادی در روابط میان کابل و ریاض به وجود میاید .
این درحالیست که حسن حقانی سفیر سابق پاکستان در ایالات متحده امریکا نیز از بری سیاست های دوگانه پاکستان به خصوص درمورد افغانستان انتقاد کرده است و تاکید نموده که رویکرد سختی  درقبال کشورش باید اتخاذ شود زیرا پاکستان با این کارخود زیرفشار جامعه جهانی قرار گرفته است و ممکن تمام کمک های مالی و نظامی کشور های جهان به خصوص ایالات متحده امریکا بالای اسلام آباد قطع گردد  و این کشور منزوی شود.
ازسوی دیگریکی از جنرال های بازنشسته امریکا یی نیزبا انتقاد ازسیاست های دوگانه پاکستان تاکید کرده است که برنامه  های  تشویقی امریکا برای تغییر استراتیژی پاکستان موثر نبوده واکنون وقتی آن رسیده ا ست که امریکا استراتیژی خود رادر قبال اسلام آباد تغییر دهد .
درنهایت امر، وزیردفاع امریکا نیزبه عنوان هشدار به پاکستان گفته است که اگر  اسلام آباد درسیاست خارجی خود در برنامه های  صلح و ثبات افغانستان تغییرات مثبت نیاورد گزینه های وجوددارد که با آن مواجه خواهد شد.  جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا