سیاست

سفر رئیس جمهور به آسترالیا برای تقویت همکاری های ستراتیژیک میان دو کشور

کابل باختر 14حمل
جلب سرمایه گذاری ها از آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور برای افغانستان محور سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را به کشورهای یاد شده احتوا می کند.
سفر رئیس جمهور عصر دیروز با رسیدن به آسترالیا آغاز شد و قراراست سه شنبه همین هفته به سنگاپور و چهارشنبه به اندونیزیا سفرنماید.
به گزارش آژانس باختر، شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری، که دیروز در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت به ابعاد سفر رئیس جمهور می پرداخت گفت:
رئیس جمهور به دعوت "ملکم ترنبل" صدراعظم آسترالیا به آن کشور سفر نموده است و هدف عمده این سفر را امضا سند همکاری های توسعه ای دربخش های زراعت، تحصیلات عالی و سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان دربردارد.
مرتضوی از انکشافات چشمگیر در عرصه سیاست خارجی افغانستان یاد آورد شد و گفت، که جامعه جهانی در آغاز کارحکومت وحدت ملی با افغانستان اعلان حمایت کوتاه مدت داشت، اما حالا افغانستان با دنیا تعهد استراتیژیک و درازمدت دارد. وی اظهار نمود: " سفرکنونی رئیس جمهور نیز بر اساس همین تعهد بنا یافته است."
مرتضوی سفرکنونی رئیس جمهور را بخشی از استراتیژی سیاست خارجی افغانستان عنوان کرد و گفت که پنج حلقه سیاست خارجی کشور که در آغاز حکومت وحدت ملی از سوی رئیس جمهور به عنوان محور سیاست خارجی افغانستان اعلان گردید آن را نقطه تامین امنیت، توسعه و تحول برای کشور خواند.
مرتضوی گفت :" رئیس جمهور مبتنی بر همین پنج حلقه خواهان عقد پیمان های همکاری به سطح کشور های منطقه و تبدیل شدن افغانستان به حیث چهار راه آسیا می باشد."
به گفته سخنگوی رئیس جمهور تشویق سرمایه گذاران کشورهای آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور از سوی رئیس جمهور برای استخراج معادن و خودکفایی افغانستان دربخش زراعت نشانه از سیاست خارجی حکومت به منظور گره خوردن منافع کشورهای جهان با افغانستان می باشد.

قابل یاد آوری است که دولت افغانستان قربانی 41 تن از  سربازان نیروهای آسترالیایی را که جان های شان را به هدف تامین صلح در افغانستان در دشوارترین شرایط ازدست داده اند ؛ درکنارکمک‌های بشردوستانه این کشور فراموش نمی‌کند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا