سیاست

فرستادۀ ویژۀ امریکا :تلاش های صلح در افغانستان باید زودتر آغاز میشد آگاهان امور : این تلاش ها سالها قبل آغاز شده مگر سبوتاژ بیرونی مانع آن بوده است

تفسیر برخبر:
کابل باختر/ 11/ عقرب
یک دیپلومات برجسته امریکایی گفته است که زمان زیادی برای اعادۀ صلح درافغانستان ازدست رفته مذاکرات که قراراست حالابا طالبان آغاز شود باید سالها قبل آغاز میشد.
جیمز دابینز فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است هرگاه تلاش های صلح با آن چهره های از گروه طالبان که نسبت به پذیرفتن قانون اساسی تمایل دارند سالها قبل آغاز میشد ازتلفات و خشونت های زیادی جلوگیری میگردید .
او میگوید که اقدام سریع با طالبان ازتجدید فعالیت های جنگجویان جلوگیری میکرد.
با آنکه این دیپلومات امریکایی علت درتاخیر تلاش های صلح را چندان واضح نساخته مگر بریک بعدآن تماس گرفته که عبارت از تمرکز امریکا برعراق است و این ،زمینه آن را مساعد ساخت تا طا لبان  را تجدید قوا نمایند و فعالیت های مسلحانه های شانر ا گسترش دهند.
مگردرکابل این گفته های جیمز دابینز با واکنش های مواجه شده یک عضو شورای ملی که نخواست از او نام گرفته شود گفت هرگاه به وقایع چند سال اخیر توجه شود این امر ثابت و هویدا است که دولت افغانستان برای اعادۀ ثبات و جلب مخالفان مسلح به سوی میزمذاکره گام های برداشته است از ایجاد شورای تحکیم صلح گرفته تا ایجاد شورای عالی صلح همه برنامه های بوده که دولت افغانستان کوشیده تا ابتکار عمل در تامین صلح را بدست گیرد . مگر با تاسف همیشه این برنامه ها و تلاش ها با کوتاه نگری بیرونی و مداخلات و سبوتاژ های خارجیان همراه بوده است . توطئه گرفتاری ملا عبدالغنی برادر یکتن از رهبران طالبان که برای صلح در افغانستان کار میکرد ، ایجاد دفتر طالبان دردوحه که بیشتر با حرکات استخباراتی همراه بود و کارهای دیگر نمونه های از سبوتاژ برنامه صلح و هیچ ساختن فعالیت دولت افغانستان دراین راستا است که باید آقای جیمز دابینز آن را متوجه شود و بازگونماید.
درهمین حال قاضی محمد امین وقادعضو شورای عالی صلح میگوید : مسئله مذاکرات صلح اضافه تر از دوسال که ازطریق شورای مشورتی پروسه صلح بنیاد گذاری شده است و برای ما امر مهم درتامین صلح است . ما کارکردیم و تلاش های نمودیم اما تلاش ها برای برقراری گفتگو بین طالبان و دولت افغانستان چندان موفق نبوده است . مخالفان مسلح حضور نظامیان خارجی را عامل ادامه جنگ درکشور دانسته است و موقف آنها منظماً تغییر میکند.
درهمین حال یک بزرگ قومی درولایت کنر میگوید که ما و دولت افغانستان برای صلح کارهای زیادی کردیم مگر مداخلات بیرونی نگذاشته این روند تقویت شود.
زیرا کشورهای وجود دارندکه پروسه صلح درافغانستان را درگروه خود گرفته اند و تازمانیکه این مشکل برطرف نشود نمیتوان از پیشرفت درمذاکرات با مخالفان مسلح و اعادۀ صلح سخن گفت .
اوبه نماینده ویژه امریکا مشوره میدهدکه عوامل ناکامی مذاکرات صلح را دریابند و آن را برای خود مشخص سازد به این ترتیب نقشه راه  را ، برای رسیدن به صلح زودتر ترسیم خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا