سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری: سرمایه گذاری بالای پارک های صنعتی اولویت ملی است

کابل / 2 قوس / باختر

درنشستی به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، شام امروز وضعیت وزارت تجارت و صنعت و چگونگی تطبیق اصلاحات بنیادی در این وزارت مورد بررسی قرار گرفت.

به اساس گزارش دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این نشست که در ارگ انجام شد، ابتدا رییس جمهور از کارکردهای وزارت تجارت و صنعت در ۹ ماه گذشته در زمینۀ ساختن ستراتیژی و پالیسی به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، ستایش کرد و گفت که این وزارت می تواند نمونۀ موفق برای سایر وزارت خانه ها باشد.

وی افزود که این وزارت  باید در زمینۀ آوردن اصلاحات بنیادی و تطبیق ستراتیژی کاری خویش به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، برنامۀ عمل مشخص داشته باشد.

سپس اجمل احمدی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گزارش خود را در رابطه به اصلاحات، تنظیم تشکیلات، جابه جایی کادرهای مسلکی و ورزیده و تمرکز روی افزایش صادرات افغانستان ارائه کرد و گفت : نسبت به سال گذشته میزان صادرات به ۵۷ درصد رسیده است، برای محصولات، مارکیت ها پیدا کرده ایم و تسهیلات لازم برای سکتور خصوصی نیز فراهم شده است.

اجمل احمدی گفت : با ساختن پالیسی تجارتی و ترانزیتی، با ۱۳ کشور منطقه و فرا منطقه روابط تجارتی ایجاد کرده ایم و همچنان روی دیدگاه رییس جمهور مبنی بر اتصال منطقه یی و مطالعه دهلیزهای هوایی و زمینی، کارهای بیشتر صورت گرفته است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت تصریح کرد : افغانستان از ۸۶ تعهد خود به سازمان تجارت جهانی ، به ۳۵ تعهد آن عمل کرده است و به همین ترتیب زمینۀ اشتراک شرکت های افغانی را در ۱۳ کشور بیرونی، فراهم کرده ایم.

وی در اخیر سخنانش گفت : ما ستراتیژی بازاریابی صادرات را ساختیم و شماری از پروژه های پارک صنعتی را در ولایت های مختلف تکمیل کردیم.

رییس جمهور غنی پس از استماع صحبت های سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گفت : اکنون از کمیت به کیفیت برویم و باید در بلندبردن کیفیت صادرات تغییرات جدی رونما شود و مشخص شود که در کدام بخش ها به سرمایه گذاری نیاز است.

وی بر نقش دولت در تسهیل سرمایه گذاری و تمرکز بر افزایش صادرات تاکید کرد و گفت که روی زنجیرۀ ارزش برای صادرات تمرکز شود و بالای بازاریابی به محصولات افغانی در کشورهای خارجی، بیشتر کار شود.

رییس جمهور عضویت افغانستان در سازمان های مهم تجارتی را ارزنده خواند و گفت : باید با کشورهای منطقه روی موافقتنامه های ترانزیتی به نتیجه برسیم. وی خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری بالای پارک های صنعتی اولویت ملی است.

رییس جمهور غنی در اخیر سخنانش، بر توجه بیشتر روی شرکت های تولیدی تاکید کرد و گفت : باید ظرفیت تولید بلند برود و بدیل مناسب برای واردات جستجو شود تا به خودکفایی برسیم.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا