سیاست

رییس جمهورغنی به مسوولین ملکی و نظامی ۳۴ ولایت کشور هدایت داد تا با همکاری مشترک، علیه مواد مخدر مبارزه نمایند

کابل باختر 7 جدی
محمداشرف غنی رئیس‎جمهوری اسلامی افغانستان شام دیروز از طریق ویدیوکنفرانس در مرکز ملی توحید، به والیان، قول اردوها، زون‎های پولیس و قوماندانی‎های امنیه، ریاست‎های امنیت ملی، ادارات مبارزه با مواد مخدر، حج و اوقاف، اطلاعات وفرهنگ، زراعت، انکشاف دهات، صحت عامه، شوراهای ولایتی و مدیران مبارزه با مواد مخدر قوماندانی‌های امنیه، به‎خاطر مبارزه مشترک با مواد مخدر در سراسر کشور هدایت لازم داد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی رییس جمهور به آژانس باختر: ابتدا، سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر، کشت، قاچاق و استعمال مواد مخدر را مشکل جدی دانست و گفت، به منظور محو این پدیدۀ شوم در بخش تنفیذ قانون، مبارزه با اعتیاد و بدیل معیشت، پلان عملی ترتیب گردیده است.
عظیمی، نقش و همکاری همه نهادهای دولتی مرکز و ولایات، شوراهای ولایتی، علما، بزرگان، رسانه‎ها و تمامی اقشار جامعه را در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر مهم و موثر دانست.
رئیس‎جمهورغنی دراین ویدیو کنفرانس، همکاری و هماهنگی مسوولان ملکی و نظامی را در بخش‎های مختلف به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر ستایش کرد. او افزود که کشت، تولید، پروسس، قاچاق و استعمال مواد مخدر که عامل فقر و ناامنی و مشکلات دیگر است، عاید آن به شبکه‎های قاچاق منطقوی و بین‎المللی میرسد که بخاطر جلوگیری از آن باید اقدامات عاجل صورت گیرد.
رئیس‏جمهور گفت: به اساس قانون و برنامه ملی مبارزه علیه مواد مخدر، واحد‎های اولی و دومی تمام ادارات ذیربط مکلف اند تا در هماهنگی با تمام نهاد‎های سکتوری در عرصه جلوگیری از کشت کوکنار تلاش‎های جدی نمایند.
رئیس‎جمهور کشور اظهار داشت، به اساس برنامه ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر، باید حد اقل در سال ۵ فیصد کشت کوکنار کاهش یابد.
وی افزود، در سال جاری ادارات ذیربط برنامه محو کشت کوکنار را ترتیب و شورای امنیت ملی آن را تصویب نموده است.
رئیس‎جمهور گفت: والیان مکلف اند تا در هماهنگی با ادارات ذیربط برنامه متذکره را عملی نمایند. وی افزود، نهاد‏های امنیتی باید در مطابقت با برنامه ملی مبارزه علیه مواد مخدر و برنامه محو کشت کوکنار اجراآت و هماهنگی لازم نمایند.
محمداشرف غنی گفت، والیان ولایت‎های هلمند، بادغیس، قندهار، ننگرهار، ارزگان، بدخشان، فراه، نیمروز، غور، زابل، فاریاب، سرپل، لغمان و کنر مکلف اند، با عملی کردن پلان محو کشت کوکنار، کشت کوکنار را کاهش دهند.
رئیس‏جمهور اظهار نمود، در ولایات بغلان، هرات، کابل، دایکندی، جوزجان و کاپیسا که در آن‏ها کمتر از ۱۰۰۰ هکتار زمین کوکنار کشت گردیده است، مسئولان این ولایات موظف اند کشت کوکنار را به سرحد صفر کاهش دهند.
رئیس‎جمهور غنی به وزارت احیاء و انکشاف دهات وظیفه سپرد در ولایاتی که میزان کشت کوکنار در آن کم و یا عاری از کشت کوکنار می‎شوند، در هماهنگی با وزارت مبارزه علیه مواد مخدر پروژه بدیل معیشت را طرح و تطبیق نماید.
رئیس‎جمهور کشور وزارت حج و اوقاف را موظف نمود، تا به هدف جلوگیری از کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر، آگاهی لازم برای مردم از طریق منابر، مساجد و تکیه خانه‏ها برساند.
رئیس‎جمهور وزارت صحت عامه را موظف ساخت که در هماهنگی با وزارت مبارزه با مواد مخدر، در بخش جلوگیری از اعتیاد و تداوی معتادان به خصوص در سطح قریه ها اقدام نماید.
محمداشرف غنی، به مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر دستور داد که در زمینۀ انتقال پول محو کشت کوکنار در سال ۲۰۱۶ با ولایات هماهنگی نمایند و روند محو کشت کوکنار را نظارت همه جانبه کنند.
رئیس‎جمهور گفت، نهادهای مربوط پلان جامع را در رابطه به مبارزه و محو کوکنار ترتیب و گزارش آن را به وقت معین به وزارت مبارزه با مواد مخدر بسپارند. گزارش هفته‎وار محو کشت کوکنار را از طریق نهادهای مبارزه با مواد مخدر، مشاوریت امنیت ملی و ادارۀ مستقل ارگان های محلی بفرستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا