سیاست

صدور ویزه برای کارکنان افغان از طرف موسسات امریکایی !

حرکت درراستای تصنیف ظرفیت واداره در افغانستان
کابل باختر/ 20/ ثور
درحالیکه وزارت خارجه امریکا از صدور ویزه برای شماری زیادی ازافغان های که سابقه کار با نهادهای امریکایی را دارند اظهار آماده گی کرده است.
آگاهان افغان این حرکت را زمینه ساز فرار ظرفیت ها و مغزها از کشور تعبیر کرده اند.
وزارت خارجه امریکا دریک اقدام ناگهانی اعلام داشته که با صدور ویزه برای شماری زیادی از افغانها که سابقه کاربا نهادهای وابسته به امریکا را درطول دوازده سال گذشته داشته، موافقه کرده است.
خانم ماری هیرف سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است آنها غرض صدور ویزه برای اتباع افغانی که سابقه کار با امریکائیان را در افغانستان داشته است گامی بزرگی برداشته و قرار است سه هزار افغان دیگر که به عنوان ترجمان و یا در سایر بخش ها با امریکائیان کارکرده ویزه صادر شود این سهولت شامل اطفال ، فرزندان و اقارب نزدیک این ترجمانان و کارکنان نهادهای امریکایی میشود.
این اقدام بعداز آن صورت میگیرد که دسته یی از سناتوران امریکایی، شرایط قبلی صدور ویزه برای افغانها که سابقه کار با امریکائیان را داشتند مشکل معرفی نمودند و خواستار ایجاد سهولت گردیدند.
آنها لایحۀ را ترتیب داده بودند که اکنون این لایحه تصویب شده است و به آن اساس سه هزار افغان دیگر ویزه امریکا را بدست میآورند.
سناتوران امریکایی گفته اند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان زندگی شماری از افغانها را که سابقه کار با امریکائیان دارند با خطر مواجه ساخته است .
وزارت خارجه امریکا تائید کرده است که درسالروان عیسوی به یکهزار وششصد تقاضا کننده افغان ویزه صادر شده وآنها با دوهزار وهشتصدتن از اعضای خانواده  شان ویزه دریافت کرده اند .
فرزندان زیرسن 21سال متقاضیان نیز شامل این حال بوده است .
وزارت خارجه امریکا تائید کرده است  و تقاضا برای پنجهزار وششصدافغان دیگر برای کسب ویزه امریکا مورد غور قرار دارد.
آگاهان سیاسی  در افغانستان این حرکت امریکا را یک  حرکت هدفمند عنوان کرده اند، آنانیکه ویزه امریکا را میگیرند کسانی اند که درطول  دوازده سال گذشته دربخش های متعدد از ترجمانی گرفته تا کارتخنیکی  ، اداری ورسانه یی با امریکائیان همکار بوده اند.
  شماری از این اشخاص تحصیلات مناسب دارند ، شماری از آنها کارگران حرفوی ومسلکی اند وامریکا با بیرون کردن آنها از افغانستان  به بهانۀ تهدید های امنیتی  میکوشد خلاء ظرفیت ، مدیریت واداره را در افغانستان حفظ کنند.
این حرکت میتواند  به عنوان زمینه ساز برای فرار مغز ها تلقی شود.
کشورهای غربی  منجمله امریکا درگذشته نیز افراد تحصیل کرده افغان در آن کشور را به بهانه های مختلف نگهداشته است ، تا از ایجاد ظرفیت وخودکفایی اداری  در افغانستان جلوگیری  شود.
با  تاسف شماری دیگری از کشور های  غربی  بریتانیا ، آلمان ، فرانسه، آسترالیا ، دنمارک … نیز در گذشته به کارکنان افغان شان به بهانۀ خطرجانی  ویزه داده اند وباعث  فرار  استعداد ها وظرفیت ها از افغانستان شده اند .

دولت افغانستان قبلاً دراین رابطه از خود واکنش نشان داده وتائید کرده که نمی گذارد زندگی این طبقه با خطر مواجه شود مگر دولت در خاتمه بخشیدن به این برنامۀ مغرضانه چندان موفق نبوده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا