سیاست

اداره تفتیش امریکا از ضياع شدن پول های کمکی برای افغانستان از سوی قرار دادیان امریکایی، نگران است

کابل/7/عقرب/باختر
یک گزارش جدید اداره تفتیش امریکا در امور بازسازی افغانستان حکایه از حیف و میل شدن ملیون ها دالر امریکایی پول مالیه دهندگان امریکا از سوی یک شرکت ساختمانی آن کشور دارد.
به گزارش آژانس باختر، در حالیکه دول غربی دولت افغانستان را ملوث با فساد اداری میدانند و غرض رفع این پدیده نامیمون مشروط را در برابراین دولت وضع کرده اند. گزارش تازه از اداره تفتیش امریکا حکایه از حیف و میل شدن ملیون ها دالر از سوی یک شرکت ساختمانی امریکایی دارد.
دراین گزارش گفته شده که شرکت داین کار انترنشنل امریکایی قرار داد اعمار یک قرار گاه نظامی برای عساکر اردوی ملی در کندز افغانستان را بدست آورد مگر این شرکت نه تنها در ساخت کمپ نظامی پامیر مطابق به معیار های قبول شده ناتوان جلوه کرد بل این پروژه را با چهارده  ماه تاخیر تسلیم نمود. دراین مدت یکهزار و ششصد عسکر افغان مجبور شدند تا در زیر خیمه ها زندگی نمایند.
گزارش اداره تفتیش امریکا واضح ساخته است شرکت داين کار انترنشنل کار احداث این قطعه نظامی را هفتاد و دو اعشاریه هشت ملیون دالر قرار داد نمود مگر ساختمان بالای یک قطعه زمین غیر معیاری احداث شد که در آن نورم های ساختمانی در نظر گرفته نشده، بل کار ساختمان آن نیز با چهارده ماه تاخیر روبرو بوده است.
در گزارش تذکر رفته که شرکت متذکره از سرجمع پول قرار داد پنجاه و یک ملیون دالر آن را بدست آورده است در حالیکه خود را مسوول و حسابده نمیداند.
در گزارش، کار این شرکت به آن ساختمان و قرار داد های دیگر وزارت دفاع امریکا تشبه شده که در جریان ده سال گذشته در عراق و افغانستان عقد گردید و به غیر از آن ضياع پول مالیه دهندگان امریکا بوده هیچ سودی نداشته است. دراین گونه قرار داد ها ملیارد ها دالرامریکایی از پول مالیه دهندگان امریکا به هدر رفته است در حالیکه قرار دادی ها منجمله شرکت داین کار انترنشنل توانسته اند زراندوزي نمایند چنانچه تنها عاید شرکت یادشده در ربع دوم سال 2012 میلادی به نه صدو شصت ملیون دالررسیده است.
اداره تفتیش امریکا در حالی از وجود فساد پولی در قرار دادی های نظامیان امریکایی سخن میگویند که دولت افغانستان در گذشته بار بار بر این نکته تاکید داشته که باید جامعه  جهانی کمک های شان را ازطریق نهادهای دولتی افغانی شکل دهند تا از هدر شدن پول هایکه به نام مردم افغانستان از خزانه دولت های غربی بیرونی کشیده میشود جلوگیری شده باشد. مقام های افغان میگویند که آنها از چگونگی مصرف آن مقدار کمک های خارجی میتوانند حساب بگیرند و حساب میدهند که از طریق دولت افغانستان به مصرف رسیده اند. در حالیکه ملیارد ها دالر کمک که به نام مردم افغانستان ضرب خورده دور از حساب و کتاب از سوی نهادهای خارجی به مصرف رسیده و بیشتر این مصارف در بخش های تجملی و حمایت های امنیتی خارجیان مصرف شده است.عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا