فرهنگ

سیمینار علمی و تحقیقی برگزار شد

کابل/20/جدی/باختر

با قرائت پیام حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، سیمینار علمی و تحقیقی زیر نام ( ساحات باستانی مس عینک لوگر، کابل و شیوه های انتقال آثار در یک محل فرهنگی) امروز به کار آغاز کرد.

این سیمینار ازطرف اکادمی علوم افغانستان به خاطر تحقیقات بیشتر پیرامون ساحات باستانی مس عینک لوگر برگزار گردیده است.

به گزارش خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر، این سیمینار به اشتراک تعدادی از دانشمندان، شخصیت های علمی و فرهنگی، محققان و پژوهشگران کشور برگزار گردیده بود.

در آغاز سیمینار پیام حامد کرزی رییس جمهوری  اسلامی افغانستان عنوانی سیمینار، توسط سرمحقق عبدالباری راشد رییس اکادمی علوم خوانده شد که در بخشی از آن ضمن این که از اکادمی علوم به خاطر راه اندازی سیمینار به قدردانی یاد گردیده است، گفته شده :

"افغانستان کشوری است کهن سال با تاریخ و فرهنگ دیرینه، دوره های تمدنی و گونه گونی را پشت سر گذاشته، در هر گوشه و کنار این سرزمین تاریخی زیر انبار توده های خاک نشانه های از فرهنگ و تمدن مردم قدیم ما دفن است. همه ساله به کوشش و کاوش دیرین شناسان خود ما و خارجیان باستان شناس، افزون بر ساحه های شناخته شده، ساحه های جدیدی کشف میشوند و بر شماره ساحه های باستانی کشور افزوده میگردد."

متعاقباً" پیام وزارت اطلاعات و فرهنگ توسط خیر محمد خیرزاده سرپرست ریاست باستان شناسی خوانده شد.

 در پیام آمده است: " وزارت اطلاعات و فرهنگ با درک از محتوای غنی و پر بار آثار باستانی کشور و به ویژه مس عینک لوگر و خروار و با درک رسالت بزرگ تاریخی، سعی ورزیده تا آثار مکشوفه ساحات مذکور را حفظ، حراست و ترمیم نمایید.

بناً" راه یابی و رهبری های حفاظتی آثار ساحات مذکور، امریست که تمامی ارگان ها و موسسات علمی، تحقیقی و نهادهای مدنی و فرهنگی، با تشریک مساعی، ابراز نظر ها و سهمگیری فعال در حل مشکلات نقش ایفا نمایند.

در این سیمنیار پیام های وزارت معادن، پوهنتون کابل و شاروالی کابل، عنوانی سیمینار توسط مسوولان و نماینده گان این ارگان ها خوانده شد.

همچنان گزارش مختصری علمی و تحقیقی مرکز بین المللی تحقیقات کوشانی توسط سر محقق نظر محمد عزیزی رییس این مرکز قرائت گردید.

در جلسه علمی سیمینار مقاله های علمی و پژوهشی که در رابطه به سیمینار آماده شده بود از سوی محققان، دانشمندان و پژوهشگران کشور خوانده شد.

دراخیر سیمینار قطعنامه ده فقره ای به اتفاق آرا مورد تایید قرار گرفت که در بخشی آن گفته شده: با در نظرداشت اهمیت و سوابق تاریخی و باستانی ساحات باستانی جنوب کشور به ویژه ساحه خروار لوگر، ضرورت مبرم محسوس است تا پیرامون کشفیات جدید ساحه مس عینک و منطقه تاریخی خروار از نتایج حاصله حفاری این جاها، رساله و کتب انسجام یافته و در رشته تحریر در آورده شود.

کشفیات جدید مس عینک از طریق رسانه های کشور به نشر سپرده شود و تمام مقالات و بحث های علمی سیمینار در مجموعه ی چاپ گردد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا