امنیت

انتحار در میان طالبان در ولایت فراه

کابل باختر  21  اسد
مقام‌های محلی در ولایت فراه می‌گویند که نزدیک به ۳۰ طالب مسلح در انفجار واسکت‌های انتحاری در میان گروهی از طالبان در فراه کشته شدند.
این رویداد زمانی رخ دادکه  گروهی از طالبان در منطقه پیوه پساو ولسوالی بالابلوک ولایت فراه برای طرح یک برنامه عملیاتی گرد  آمده بودند در میان شرکت کنندگان چند فرد انتحاری نیز وجود  داشت تا ماموریت شان را بدانند که در کجا دست به حمله انتحاری بزنند در این هنگام دو انفجار  رخ داد و اضافه از سی طالب مسلح کشته شدند،در میان کشته شدگان  چند تن از قوماندانان محلی این گروه نیز شامل میباشد، مقامات محلی ولایت فراه این رویداد  را تائید کرده اند.
با آنکه سخنگوی گروه طالبان تا اکنون در مورد حادثه ولسوالی بالا بلوک فراه چیزی نگفته مگر قوماندانان محلی  طالبان در فراه  و ولایت های همجوار آن تلاش دارند تا این حادثه  را یک حادثه تصادفی نشان دهند در حالیکه برخی منابع به شمول شماری از قوماندانان طالبان آن را یک حادثه از قبل برنامه ریزی شده میدانند که نشان میدهد طالبان تا کدام سرحد با هم دیگاه متفاوت دارند حتا برای حذف فزیکی یکدیگر تلاش میکنند.
آنچه در بالا بلوک اتفاق افتاد یک برنامه یا حادثه اول در ذات  اش نیست  که گروه های رقیب در داخل طالبان برای  یگدیگر طرح میکنند، چندی قبل شماری از افراد طالبان درولایت جوزجان در کمین گروه رقیب افتاد و گروه رقیب هم ، آنها را به نام افراد داعش اعدام کرد.
رقابت مسلحانه میان طرفداران ملا محمد رسول که یک بخش انشعابی طالبان را رهبری میکند با افراد وفا دار به ملا هبت الله زندگی برای شماری از مردم ولایت های هرات  فراه  غور … سخت ساخته است.
حدود دوسال قبل شماری از افراد طالبان به شمول چند قوماندان آنان در حادثه نسبتا  مشابه بالا بلوک در غزنی کشته شدند، مگر با این تفاوت  در زمان جلسه یک قوماندان طالبان با دساتیر یک طالب پنجابی مخالفت کرد و جلیقه انتحاری را انفجار داد وبا خود شماری دیگر از اعضای گروه را کشت، در کنار این گونه وقایع ،  روزی نیست که فراد متخاصم گروه طالبان در برابرهم  از اسلحه کار نگیرند و به جان هم نه افتند در بسیاری از مناطق تحت کنترول طالبان افراد آنها به طرفداران  یا مخالفان ملا هبت الله تقسیم شده اند و همیشه دست به ماشه اند. این وضعیت در ساحات زیر کوه شیندند، خاک افغان زابل وبرخی از مناطق ولایت فراه  بادغیس  غور … کاملا  محسوس است که نشان میدهد  طالبان یک گروه در حال انشعاب و اضمحلال است.
برنامه کشور های هائیکه زمانی طالبان را خلق کردند این است تا بدیل این گروه که همانا داعش است روی صحنه آورده شود و بی اتقاق ساختن طالبان و حذف فزیکی افراد رده اول   و  دوم این گروه ، استخبارات پاکستان و شماری از کشور های عربی رادر رسیدن به اهداف شان کمک میکند .# تحلیل  سیاسی
41

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا